We revolt
They talk

Probleem

Wat is de opdracht die de klant ons gaf?

Speciaal voor het EK 2021 introduceert Lipton het Heldenshirt. Een oranje trui voorzien van rood-wit-blauwe cape. Aan Glasnost de vraag om deze ultieme juich-gadget onder de aandacht te brengen aan de hand van een televisiecommercial en PR campagne waarbij het Lipton Heldenshirt meedoet en opvalt tussen al het oranje geweld. Daarnaast werden wij uitgedaagd om te laten zien hoe Lipton bijdraagt aan de oplossing van het PET-flessen probleem.

Insights

Welk inzicht hebben we gevonden en hoe hebben we daar op ingespeeld met onze strategie?

Geen buitenspel bij Van Persie, Van Persie en die kopt ’m erin! Jááá! Het is 1-1! Het is 1-1! Wat een wereldgoal!’ De vliegende goal van Robin van Persie, gemaakt in de 44ste minuut in de wedstrijd tegen Spanje is het populairste doelpunt van het WK voetbal en in meerdere opzichten memorabel. The Flying Dutchman heeft op heel Nederland diepe indruk gemaakt en de duik werd bekroond als Sportmoment van het Jaar 2014. Niet voor niets raakten we voor de EK-campagne van Lipton geïnspireerd door deze goal en wilde we zoveel mogelijk Nederlanders laten juichen in het Lipton Heldenshirt. Met deze ultieme juich-gadget konden Nederlanders de legendarische duikvlucht zelf namelijk nog eens dunnetjes overdoen.

Resultaat

Wat hebben wij gedaan en wat zijn de eindresultaten?

Om de juichende Nederlander tegemoet te komen in het thuisstadion (want: corona) voor de TV creëerden we in samenwerking met Holy Fools een Lipton commercial met Robin en Shaqueel van Persie in de hoofdrol. Daar treedt zoonlief Shaqueel van Persie in aanloop naar het EK 2021, zes jaar later, in zijn vaders voet(bal)sporen met een imitatie van de wereldgoal.

Echter, deze keer is het geen bal die over een machteloze Iker Casillas vliegt, maar een PET-fles die met stijl in een statiegeldmachine wordt gekopt. En dat in een shirt oranje T-shirt, voorzien van een rood-wit-blauwe cape dat gemaakt is van gerecyclede PET-flessen. Want naast dat alle Lipton Ice Tea flessen gemaakt zijn van 100% gerecycled PET en de grote Lipton Ice Tea flessen al verkrijgbaar zijn met statiegeld, zijn de kleine flesjes (250 ml en 500 ml) vanaf juli 2021 ook met statiegeld verkrijgbaar.

Om de lancering van het Lipton Heldenshirt tijdens het EK door heel Nederland te vieren, hebben we verschillende pr-tactieken ingezet. Middels 1-op-1 pitches en persberichten hebben we nieuws, lifestyle en marcom media op de hoogte gebracht. Daarnaast is met een aantal media een winactie opgezet waarbij Lipton Heldenshirts, gesigneerd door Robin van Persie, werden verloot. Dit resulteerde in publicaties op onder andere Adformatie, Marketing Tribune, Metro, Volkskrant en EKvoetbal.nl.

Daarnaast hebben we een succesvolle influencerstrategie gebruikt, waarbij we zowel earned als paid relevant zijn geweest. In samenwerking met Tasty Lemon zorgde we ervoor dat influencers door heel Nederland het speelse Lipton EK pr-pakket ontvingen, welke speciaal werd langsgebracht door de beste straatvoetballers uit ons land. Na het overhandigen van het pakket voorzien van heldenshirts en Lipton drankjes werden de influencers uitgedaagd voor een potje straatvoetbal wat resulteerde in grappige content.

Om de Lipton Heldenshits ook op social media onder de aandacht te brengen, hebben we in aanloop naar de wedstrijden van het Nederlands Elftal betaalde samenwerkingen opgezet met onder andere Pauline Wingelaar, Kimberley Klaver en Fien Vermeulen die hun volgers lieten zien hoe zij en hun familie thuis aan het juichen waren voor oranje. Uiteraard bracht ook Robin van Persie zelf de campagne onder de aandacht op zijn Instagram. In totaal behaalde we met deze betaalde samenwerkingen een cumulatief bereik van 1.414.203.

Voor ons gaat samenwerking over inclusiviteit. Over een gelijkwaardig partnership. We geloven dat dit de brandstof is voor succes. Let’s meet.

Onderdeel worden van ons team?
Check dan onze ‘jobs’ pagina en laat ons weten wat je ambities zijn.