Geeft merken aandacht

Welkom op de Glasnost Akademya

Welkom op de Glasnost Akademya
LinkedIN

Leren, doen & delen
Er is een revolutie gaande in de communicatie-industrie. Advertentie opties worden steeds kleiner, door o.a. de opkomst van betaalde content diensten als Spotify en Netflix. Ook de impact van traditionele advertenties neemt af, terwijl (micro) influencers en authentieke storytelling anderzijds aan terrein winnen in de PR & communicatiemix.

Wij geloven dat de dynamiek van het snel veranderende medialandschap vraagt om bureaus die snel kunnen schakelen, een geïntegreerde aanpak hanteren en niet alleen optreden als uitvoerder. Bureaus zijn een partner van klanten. En dat kan alleen maar als je beschikt over een team met passie voor het vak, een drive voor vernieuwing en de wil om de regie te voeren. Voor een groeiend bureau als Glasnost betekent dit: jong talent de juiste skills en tools geven om hun weg te vinden in het medialandschap, Nu. Maar ook in de toekomst.

Akademya, Making dreams come true
Glasnost biedt geen baan, maar een carrière. Op ieder moment in je loopbaan. Voor starters die net beginnen en alle facetten van het vak willen leren, maar ook voor de meer ervaren PR-experts is er een talent-management-programma. Belangrijk hierbij is dat de persoonlijk ambitie altijd centraal staat, niet die van de organisatie. Oké, kunstschilder worden bij Glasnost gaat niet lukken, maar als we ook enigszins de kans zien om je te helpen om jouw droom waar te maken, dan doen we dat. Making dreams come true! Dat is filosofie van de Glasnost Akademya.

In dit artikel zoomen we verder in op het traineeship voor de starters. Vergelijk dit met de jeugdopleiding van Ajax. Een kweekvijver van de ‘best of the best’!

Leren, doen & delen
Met alleen een mooi diploma op zak ben je er als marketingprofessional nog niet; de meeste ervaring doe je in de praktijk op. En hoewel de praktijk een prima leerschool is, kan het nóg beter. Wij willen ambitieuze jonge medewerkers handvatten te geven zich zo goed mogelijk te ontwikkelen terwijl ze hun eerste praktijkervaring opdoen. Glasnost creëerde hiervoor een interne opleiding: een driejarig traineeship voor starters die maximaal twee jaar werkervaring hebben. Hierin leren ze alles wat nodig is om uiteindelijk uit te groeien tot allround consultant, van de kantoorbasics tot het opstellen van een pr-plan, het bedenken van een concept en begroten en onderhandelen.

Alles wat je moet weten
Sinds de oprichting van Glasnost in 2012 is het bureau hard gegroeid, maar één ding is onveranderd gebleven: ons DNA. Welke diensten of producten we ook onder de aandacht brengen bij het publiek, uitgangspunt is altijd onze eigen methodiek, die draait om de 3 M’s: Message, Moments en Means. Dit is dan ook een belangrijke pijler van het traineeship. De allereerste sessies draaien om de totstandkoming en werking van dit model, de corebusiness van Glasnost en onze visie op de veranderende wereld van pr, advertising en media – en, ook niet onbelangrijk: hoe je helder aan je moeder en oma uitlegt wat je precies doet als je bij Glasnost werkt. Het daaropvolgende programma is ingedeeld in drie thema’s: pr-basics, pr-specialisaties en personal development.

Jaar 1: pr-basics
In het eerste jaar van het traineeship komen de basisvaardigheden aan bod die essentieel zijn om in de pr-wereld te werken. Denk aan kantoor-skills (hoe schrijf je je uren? Wie zet je wel en niet in de CC als je een e-mail verstuurt?) en het opstellen van coverage rapporten om de waarde van pr te berekenen en bewijzen, maar ook zaken als schrijfvaardigheid, time- en eventmanagement, het opstellen van perslijsten en het pitchen van campagnes bij journalisten. Een rondgang langs redacties, het maken van visueel aantrekkelijke presentaties en het zo goed mogelijk presenteren van jezelf en je ideeën horen ook allemaal bij het programma. Na een succesvolle afronding van het jaar worden de jonge talenten Account Assistant.

Jaar 2: pr-specialisaties
Native advertising is niet meer weg te denken uit het moderne medialandschap en geldt bij Glasnost als vast onderdeel van de pr-strategie. In het tweede jaar worden deelnemers bijgespijkerd in drie specialisaties: native (hoe maak je redactionele ogende advertising samen met bloggers, televisie-makers en influencers?), creative content (over de kunst van art direction, het briefen van creatieven en alles wat verder nodig is voor pakkende video’s, animatie, foto’s en andere visuals) en accountmanagement (de regie over een project en in communicatie met de klant). Daarnaast krijgen trainees een pr-training op maat – waarin ze onder andere leren dat voorbereiding, zelfvertrouwen en non-verbale communicatie even belangrijk zijn als de boodschap – en leren ze krachtige copy schrijven, begroten, onderhandelen en het bedenken en presenteren van concepten. Na succesvolle afronding van dit jaar is het tijd voor de volgende stap: de functie van account executive.

Jaar 3: Personal development
Natuurlijk moet je bij Glasnost weten welke boodschap je hoe en wanneer moet overbrengen en met welke financiële middelen om zoveel mogelijk bereik te genereren en een merk zoveel mogelijk in the picture te zetten – oftewel: hoe je het 3M-model in de praktijk brengt. Maar je verstaat je vak pas echt als je niet alleen vakkennis, maar ook zelfkennis hebt. Daarom leren deelnemers in het laatste jaar hoe je overtuigd en pro-actief communiceert met klanten en is er aandacht voor ieders sterke punten en nog te ontwikkelen skills. Na enkele maandelijkse ontwikkelsessies blijkt of deelnemers klaar zijn om door te groeien naar de functie van allround consultant. Missie geslaagd.

Professionals
De trainingen worden gegeven door de senior consultants en directors binnen Glasnost. Daarnaast zijn er inspirerende workshops en lezingen van de beste (oud-)journalisten, coaches en partners op het gebied van onder meer influencermarketing, videoproductie en branded content. Dankzij structurele begeleiding en een focus op de praktijk – alle tips en how-to’s kunnen meteen toegepast worden – zijn startende pr-talenten na drie jaar door de wol geverfde professionals, mét een bak ervaring.

Meer weten? Klik hier

Volgend artikel De merkenrevolutie van 2019