Geeft merken aandacht

Virtuele rondleiding als kans voor de culturele sector

Virtuele rondleiding als kans voor de culturele sector
LinkedIN

Door: Christian Brienen, Creative Producer Glasnost

Voor musea, exposities of dierentuinen was het even slikken toen ze te horen kregen dat ze de deuren moesten sluiten. Niet alleen liepen ze inkomsten mis, ook verloren ze al het contact met hun bezoekers.  Hoe zorg je er dan toch voor dat je als organisatie blijft communiceren met je doelgroep? Hoe kun je je trouwe fans en bezoekers toch een ervaring bieden en daarmee betrokken houden? En tegelijkertijd ook nog inkomsten genereren? Lees dus vooral verder als je betrokken bent bij musea, expo’s of bijvoorbeeld dierentuinen, of wanneer je als merk investeert in de culturele sector.

 

Nu de maatschappij stil ligt, kantoren en scholen dicht zijn en wij allemaal aan huis gebonden zijn, lijkt er één ding wel te floreren: contentconsumptie. Nieuwsmedia worden nauwlettend gevolgd, kijkcijfers knallen door het dak en streamingdiensten plaatsen massaal servers bij om de vraag aan te kunnen. Precies daar moet je als culturele instelling dus zijn. Virtueel, met engaging content. Als bezoekers niet meer naar jou kunnen komen, dan kom jij naar de bezoeker. Maar wat is er mogelijk? En hoe doe je dit veilig, met de huidige uitdagingen van ‘social distancing’? In dit blog geven we een paar tips hoe je in deze lastige tijd op een snelle en effectieve manier toch mooie content kunt maken waarmee je traffic naar je museum, tentoonstelling of andere expositie kunt realiseren.

 

Virtueel geopend

Online zijn prachtige voorbeelden te vinden van musea die hun bezoekers virtueel alsnog van de nodige dosis cultuur voorzien. Denk aan video’s, podcasts of virtual experiences. Zo zijn de collecties van zo’n 2000 culturele instituten online te bewonderen via Google Art & Culture, kun je mee op een historische reis met deze podcasts van het Rijksmuseum of kun je met NEMO thuis zelf proeven en experimenten doen. Ook aan ons werd gevraagd of we een virtuele beleving konden ontwikkelen. Direct nadat premier Rutte had aangekondigd dat musea en culturele instellingen de deuren moesten sluiten kwam Het Noordbrabants Museum in actie. Binnen een dag hadden we een strategisch plan voor ze opgesteld en nog geen week later opende het museum nog eenmaal zijn deuren. Samen met Lucas De Man, presentator en kunstliefhebber, mochten we  kijkers meenemen op een tour door het museum. Met een klein team, een strak schema, duidelijke tijdslots en een litertje desinfecteergel hebben we alsnog een prachtige productie neer kunnen zetten. Bekijk hier het resultaat:

 

Productie met 1,5 meter afstand. Lukt dat?

Tijdens een filmproductie ben je toch al snel met een regisseur, director of photography, één of meerdere cameramensen, een geluidsman of -vrouw, een gaffer, een visagist(e), productieassistent, runner en ga zo nog maar even door. Daar komen soms ook nog de presentator, gasten en natuurlijk de betrokken marketing- of communicatieverantwoordelijke bij.  Voor je het weet staat de ruimte vol en dat is niet de bedoeling.

 

Houd het klein

Klein houden kan echter prima. Nu mensen behoefte hebben aan een constante toestroom van content maken die paar rimpels heus niet uit en kan de visagist bijvoorbeeld rustig thuisblijven. Daarbij is de regisseur ook echt niet te beroerd om een paar lampen te sjouwen. Het belangrijkst tijdens de opnames is: blijf met elkaar communiceren. Maak duidelijke afspraken, zodat je de afstand van 1,5 meter kunt waarborgen. Zo kun je met een klein team – regie, camera, geluid – al enorm veel formats maken. Denk aan interviews, korte documentaires, een optreden of livestream.

Maar het kan nog kleiner, met een serie podcasts bijvoorbeeld. Hiervoor hoeft geen stap in het museum te worden gezet. Het enige wat je nodig hebt is gepassioneerde verteller(s), goede opnameapparatuur en een vlotte editor die het geheel op een creatieve manier afmixt. Ook wanneer bezoekers weer naar binnen mogen, kan dit een waardevolle toevoeging zijn voor het museum.

 

Financiële steun

Veel musea en culturele instellingen zitten financieel in zwaar weer. Daarbij komt ook nog dat er bij verschillende musea topstukken maar kort te zien zijn. Tegen de tijd dat de musea weer open mogen zijn deze wellicht alweer vertrokken. Een virtueel aanbod kan een mooi moment zijn om toch steun te ontvangen van bezoekers, bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden om te doneren of een voucher aan te schaffen voor toekomstige toegang. Ook is het mogelijk om exclusieve content aan te bieden aan abonnementhouders en museumjaarkaarthouders of kunnen partners van musea ‘gesponsorde’ content ontwikkelen. Samen kijken we naar een passende oplossing.

 

Stay connected

De komende weken verschijnen we een aantal keer in jouw inbox met informatie over marketingcommunicatie en tips over hoe je je als organisatie of merk kunt onderscheiden in deze lastige tijden. Daarnaast staan wij klaar om te helpen en vragen over communicatie te beantwoorden.

Stay positive,

Stay safe,

Team Glasnost

Volgend artikel Is purpose branding door de crisis het nieuwe normaal?