Geeft merken aandacht

De kracht van influencer marketing optimaal benutten

De kracht van influencer marketing optimaal benutten

Ze zijn niet meer weg te denken uit het huidige medialandschap: influencers. Met hun social media kanalen op YouTube, Instagram, TikTok of LinkedIn bereiken ze duizenden of soms zelf miljoenen volgers. Ieder met hun eigen specialisme, van sport en voeding tot gadgets en gaming.

 

Van micro tot macro

Influencers zijn er in alle vormen en maten. Van efficiënte micro-influencers met ‘slechts’ 10.000 volgers tot online beroemdheden met miljoenen volgers. Maar waar het echt om draait is de invloed die zij hebben op hun volgers. De volgers houden hun favoriete influencers goed in de gaten en maken graag gebruik van tips en adviezen. Engagement is hierbij een cruciaal begrip: de mate waarin de influencer écht een connectie met diens volgers heeft. Een hoog engagement is terug te zien in de vorm van likes en comments, maar ook clicks en andere acties.

Van influencer tot creator

Waar de focus van de ‘traditionele’ influencers ligt op het bouwen van vertrouwen onder een betrokken community, bestaat er ook een ander soort influencer: de content creator. Fotografen, schrijvers, designers of bijvoorbeeld ook drag queens die een groot publiek weten te bereiken hun bijzondere, kwalitatieve of entertaining content. Creatieven met een eigen unieke kijk op de wereld en social mediakanalen verrijken met hun talent.

Influencer marketing

Met zo’n groot bereik is het voor merken en bedrijven natuurlijk lucratief om samen te werken, waarbij influencers en creators producten of diensten promoten via hun kanaal of hier unieke content mee maken. De kunst van influencer marketing is het maken van de beste match tussen merk, influencer en doelgroep. De kans is dan namelijk groot dat de volgers al affiniteit hebben met het type product en het ligt ook meer in de lijn van de verwachting dat de influencer het product deelt. De beste match voor influencer marketing vinden is moeilijker dan het lijkt, en bovendien echt maatwerk.

Het influencer marketingbureau

Hoe bepaal je uiteindelijk met welke influencer je een samenwerking aan gaat? Meten is weten, maar dan moet je wel de juiste data weten en meten. Valsspelers en opgepompte statistieken helpen niemand. Daarom kun je het beste een professional inschakelen: het influencer marketingbureau. Wij maken de beste match tussen merk, influencer en doelgroep. De gouden driehoek. We hebben een groot netwerk van influencers, inzichten in statistieken en resultaten uit eerdere campagnes. Met de juiste data definiëren we met onze klanten succes. Wij stellen KPI’s die aansluiten bij de doelstellingen en meten deze met een onafhankelijke partner.

Wat kost influencer marketing?

Aan elke vorm van marketing hangt een prijskaartje en dat geldt ook voor influencer marketing. Er is niet één vaste prijs voor een influencer campagne te noemen. De kosten verschillen namelijk per influencer en worden gebaseerd op het aantal volgers, engagement gehalte, hoeveelheid content die de influencer maakt en de vorm en lengte van de samenwerking. Barter deals brengen meestal de minste kosten met zich mee, waarbij de influencer publiciteit biedt in ruil voor een product of dienst. Voor gesponsorde content bepalen wij voorafgaand aan de campagne een vast tarief. Hierbij is het mogelijk om KPI’s af te spreken, waarbij de influencer extra content maakt wanneer deze niet behaald worden. Wordt de samenwerking in vorm van een affiliate samenwerking uitgevoerd, dan gaat het niet om een vast bedrag, maar een percentage van sales.

Waarom is influencer marketing effectief?

Traditionele reclames, zoals advertenties of tv-commercials hebben al snel het ‘wij van WC-Eend’ effect: een bedrijf promoot hun product en zal dit altijd zo positief mogelijk aanprijzen. Voor consumenten schept dit een eenzijdig beeld. Influencers worden daarentegen sneller gezien als personen die een meer objectieve mening over het product vormen. Volgers zien de influencer al voor langere tijd producten gebruiken, demonstreren of zelfs reviewen. Daarom is influencer marketing geloofwaardiger. Combineer die geloofwaardigheid met een ruim, maar specifiek bereik, en je hebt een schot in de roos. Je bereikt in één keer een ruim aantal mensen binnen jouw doelgroep die affiniteit hebben met het product dat je aanbiedt. Volgers kunnen zich identificeren met het merk en de drempel om tot een koop over te gaan ligt meteen een stuk lager.

Wat zijn de trends in influencer marketing?

Niets ontwikkelt zich zo snel als online activiteiten en trends. De uitwerking daarvan zie je ook terug bij influencer marketing, waar in een rap tempo nieuwe kansen ontstaan. Een van de laatste trends is het social media platform TikTok. De TikTok-influencers schieten als paddenstoelen uit de grond en verzamelen in korte tijd een groot aantal actieve volgers. De catchy songs, viral challenges en trending hashtags bieden steeds meer gelegenheid om video content te bieden die de aandacht grijpt. Met een groot publiek komen grote kansen, maar verkijk je niet op de cijfers. Gespecialiseerde influencers zijn in opkomst. Ze hebben geen miljoenenpubliek met uiteenlopende interesses, maar kennen alle ins en outs van de niche waarin ze actief zijn. In tijden waar de authenticiteit van grote influencers wel eens onder vuur komt te staan, zijn zij de experts die het vertrouwen van hun achterban weten te winnen.

Op zoek naar een influencer marketingbureau?

Influencer marketing is een bewezen strategie binnen de digitale marketingmix. Het is een gevestigde, kwalitatieve marketingvorm met mogelijkheden die alleen maar groeien. De start van een impactvolle influencer marketingcampagne begint bij het bundelen van krachten. Door samen te matchen, creëren en meten zorgen we voor de grootste impact. Een glasheldere campagne waar iedereen de vruchten van plukt. Dit deden we al eerder met groot succes voor bijvoorbeeld Liquor 43, Magnum of BUD. Kijk je uit naar een win-win samenwerking of wil je samen op verkenningstocht? Laat ons weten wat je denkt. Je bereikt ons per e-mail of met een druk op belknop.