We revolt
They talk
mediatraining-glasnost-pr-bureau

Tijd voor mediatraining, juist nu

Mediatraining, dat is voor de CEO, founder of de woordvoerders. Toch? Dat zou je denken. De media weten steeds vaker collega’s zonder ervaring met pr te benaderen. Zo halen journalisten steeds vaker direct verhalen op. Dat kan moeilijkheden geven. Niet iedere medewerker is namelijk een woordvoerder of heeft al mediatraining gehad. Nog voor je goede afwegingen hebt kunnen maken, kun je per ongeluk onjuiste of gevoelige informatie met pers hebben gedeeld.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je collega’s voorbereid zijn op vragen van de media? Mediatraining en training in persvoorlichting kunnen uitkomst bieden. Maar je kunt ook eerst klein beginnen. Hieronder delen we vier mediatraining tips. Met deze tips zorg je dat alle collega’s weten hoe ze met pers kunnen omgaan, eventueel kunnen voorlichten en wat hun rechten zijn.

Training in persvoorlichting voor alle collega’s

  • 1. Weet waar de pers naar zoekt

Weet wat er speelt in de media en zorg dat je collega’s hiervan op de hoogte zijn. Zo bewaak je adequate interactie met media. Want wie snapt hoe een journalist of verslaggever werkt, begrijpt waarom bepaalde onderwerpen interessant zijn. Begin daarom eens met het identificeren van dit soort onderwerpen. Als communicatieafdeling leg je vast welke onderwerpen het zijn, waarom de pers je erover benaderd en waarom je daar mediatraining voor nodig hebt. Leg collega’s uit wat het verhaal is waar de verslaggever naar zoekt. De kunst is niet alleen om te redeneren vanuit het bedrijf, maar ook om het verhaal in een bredere maatschappelijke context te plaatsen. Wanneer medewerkers op basis daarvan begrip tonen voor de journalist en hem doorverwijzen naar de juiste woordvoerders is de basis voor goed contact gelegd.

  • 2. Creëer scripts en oefen met rollenspellen

Mediatraining is een spier die je kunt trainen. Zorg dat je collega’s toegang hebben tot een aantal voorbeeldscripts en oefen deze met elkaar. Negen van de tien keer is een journalist op zoek naar een officiële woordvoerder en begrijpen ze echt wel dat niet iedereen zomaar antwoord kan geven op vragen van de pers. Klinkt logisch, maar als een collega nog nooit met dit soort zaken te maken heeft gehad is het een stuk minder vanzelfsprekend dat je pers kunt doorverwijzen. Oefening baart kunst. Vergeet daarbij niet de interpersoonlijk communicatie tussen de medewerker en journalist voordat je naar het beleid en het proces verwijst. Glasnost heeft mediatraining-workshops ontwikkeld om specifiek in persvoorlichting te oefenen met je team.

  • 3. Zorg voor een aanspreekpunt #daretobeopen

Een aanspreekpunt voor de pers is de basis. Zorg dat deze staat. Zo garandeer je dat persvragen worden opgepakt wanneer collega’s vragen van journalisten doorzetten. Te vaak verschijnen er artikelen online of in de krant met de zin: ‘de organisatie was niet bereikbaar voor een reactie’. Een gemiste kans. In die gevallen ontbrak het aangewezen aanspreekpunt voor pers. Een aanspreekpunt zorgt ervoor dat snelheid en ownership ontbreekt. Wijs er een aan en loopt geen kansen meer mis. Wij geloven dat je als organisatie nooit moet verbergen achter een e-mailadres. Sta media open en eerlijk te woord. Ja, dat vergt moed en vooral een heel goede voorbereiding.

  • 4. Maak collega’s bewust van hun rechten

Een collega die de regels en rechten kent telt voor twee. Je weet beter hoe je je in ingewikkelde interacties met pers, journalisten en fotografen, kunt opstellen. Zo werken persfotografen vaak freelance en kunnen zij zomaar fotos aan het maken zijn van je pand of collega’s in de buitendienst. Zeker wanneer deze collega’s extreem zichtbaar zijn. Vanzelfsprekend hoeft niet iedere medewerker op de foto en kan het argwaan en flinke irritatie opwekken. Wanneer collega’s hun rechten weten kunnen ze op de juiste manier het gesprek aan met de fotograaf. Een quick fix die onnodige onrust oplost.

Wij zorgen ervoor dat je wél goed bent voorbereid

Voorbereiding is de moeder van het succes en we merken dat het bijhouden van kennis van eerdere trainingen lastig is zonder briefings momenten.  In 10 jaar tijd heeft Glasnost samen met Frank du Mosch tientallen trainingen gegeven. Centraal staat een no-nonsense aanpak waarin het creëren van een vruchtbaar gesprek centraal staat in plaats van het uit je hoofd leren van antwoorden. Dit breiden we nu uit met korte trainingen gericht op het voorbereiden van interviews. Daarom pakken we er gewoon weer de camera bij en laten we niets aan het toeval over. Je dagelijkse team pakt dit op met onze client service director. De uitgebreide trainingen met Frank blijven we gewoon uitvoeren.

Door een combinatie van medialogica, uitleg over de werkwijze van verslaggevers en fotojournalisten, gecombineerd met rollenspellen, creëren we bewustzijn over valkuilen, bestaand beleid en kernboodschappen. Interactief en gericht op de persoon in plaats van het uit je hoofd leren van een Q&A. De sessie kunnen we zowel virtueel als in persoon geven.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

mediatraining-glasnost-pr-bureau