Geeft merken aandacht

Creativity around the globe #3: Maak gehackt van de regels. Period.

Creativity around the globe #3: Maak gehackt van de regels. Period.
LinkedIN

Elke maand kijken we terug op cases vanuit alle hoeken van de wereld die niet alleen onze aandacht verdienden, maar ook die van de consument. Want echte aandacht koop je met creativiteit, niet met geld.

Hacken: ‘inbreken in een computer’ — volgens de vanDale. Gelukkig is hacken in de creatieve industrie een stuk spannender. En effectiever. Om als merk aandacht te verdienen is het soms nodig om de regels op een creatieve manier te omzeilen. Niet volgens de regels spelen is gedurfd… en dat is precies waarom hacken loont; het valt namelijk op. Zo zorgde ‘The Female Company’ er in Duitsland met een ‘illegaal boek’ voor dat de BTW op tampons daalde en werd Burger King shirtsponsor van Ronaldo en Messi… zonder daarvoor te betalen. Hoe? Read on.

 

The Tampon Book

In Duitsland werden tampons nog steeds belast met de BTW-ratio van een luxeproduct. Wat de hack? Dachten ze ook bij ‘The Female Company’. Waarom betalen we 19% BTW voor tampons? Terwijl we voor truffels… of kaviaar… of boeken maar 7% belasting betalen? Ze hackten het systeem met ‘The Tampon Book’. Een boek (en dus maar 7% belast) met daarin tampons en het verhaal over de scheve BTW-ratio. De eerste tienduizend boeken werd binnen no-time uitverkocht. De media-aandacht ongehoord. Maar het allerbelangrijkste: inmiddels liggen de tampons in Duitsland voor 7% BTW in de schappen. 0% mediabudget. 100% succesvol. 

 

Check de casevideo:

 

The Stevenage Challenge

De wereld is in de ban van gaming. Merken betalen miljoenen voor een plekje op de digitale tribune in games zoals Fortnite, League of Legends of FIFA. Als die miljoenen niet voor het oprapen liggen, is een digitale schijnbeweging meer dan welkom. Dacht ook Burger King. Zij maakten (op het oog) de raarste sponsor deal van het jaar. De fastfoodketen werd namelijk shirtsponsor van Stevenage FC. Een team uit de vierde klasse in Engeland. Waarom? Omdat Stevenage nou eenmaal wel een officieel team is in de razend populaire FIFA game… en een Burger King logo in de meest populaire voetbalgame ter wereld is food for fun. Gamers, creators en media gingen massaal aan de haal met deze smaakmakende hack om topspelers als Messi en Ronaldo binnen te halen voor hun eigen Stevenage FC team.  

 

Check de casevideo:

Geïnspireerd door onze creativity around the globe-blog? Check onze pagina voor creatieve cases van Glasnost of neem contact op voor een kennismaking.

 

 

Volgend artikel Creativity around the globe #2: FCK the crisis