Geeft merken aandacht

Glasnost: to infinity and beyond

Glasnost: to infinity and beyond
LinkedIN

Door: Wouter Glaser, founder & managing director Glasnost

Glasnost maakt vanaf vandaag deel uit van de Born05 Group. Een geweldig nieuw hoofdstuk in het jongensboek waaraan ik 8 jaar geleden vol ambitie ben begonnen. Terugkijkend ben ik dankbaar voor de kansen die we hebben gekregen en trots op alles wat we met onze ambitie en lef hebben bereikt. Lees het persbericht hier. En dit is ons persoonlijke verhaal.

Lef & ambitie
Glasnost staat al vanaf het begin voor openheid om mensen, merken en de maatschappij te verbinden. Maar wat is openheid? Voor ons gaat openheid om lef. Lef om eerlijk te zijn. Lef om te pionieren in je vak en om je klant het advies te geven dat anderen niet durven geven. Tegendraads. Een beetje rebels. En altijd ten behoeve van een beter resultaat. Openheid, en dus ook lef, zit in het DNA van Glasnost. Het is de kern van alles wat we doen. Voor onze klanten, maar ook in hoe we als ondernemend bureau onze ambitie tegemoet treden. Dat heeft ons gebracht waar we nu staan en is een belangrijke reden waarom klanten voor ons kiezen en bij ons blijven.

Glasnost: to infinity and beyond

Die ambitie is er altijd geweest. Vooral om het anders en beter te doen dan de gevestigde orde. Om het vernieuwendste en indrukwekkendste werk te maken, met de beste mensen. Vanaf het prille begin toen ik begon, zat dat erin. Met de komst van mijn zakenpartner Henk Boersen bouwen wij samen het bureau uit. Aangewakkerd door de experts van GoFastForward en boeken als Good to Great en Scaling up hebben we ons bedrijf schaalbaar gemaakt. In ons kantoor hingen we in 2018 een groeiposter op met een bizar doel: wereldwijd een one-stop shop worden voor moderne pr en communicatie. We zeiden dan tegen elkaar: ‘Stel je eens voor, Glasnost Berlin, New York & Hong Kong. Hoe gaaf zou dat zijn?’ Dat konden we ons niet voorstellen. Nog steeds niet eigenlijk. Maar aangejaagd door onze ambitie en lef zetten we nu wel stappen in die richting.

Born05 Group, een team van jonge ondernemers
De stap die we nu zetten binnen de Born05 Group gaat vooral over onze ambitie als ondernemend bureau. In 2019 is de Group opgericht om toonaangevende bureaus en ondernemers als collectief bij elkaar te zetten om een bredere dienstverlening te kunnen organiseren richting merken. Sterke bureaus dus met sterke ondernemers. Waarbij we niet geloven in ego’s en individuele belangen, maar juist in kruisbestuiving en het collectieve belang. Dan is het geheel groter dan de som der delen. Dát is de reden dat ik het ooit ben begonnen, want wij zijn nog lang niet klaar.

We hebben in Born05 en Blauw Gras ons ondernemende en culturele evenbeeld gevonden. Een geweldige klik, met like minded souls. Rogier IJzermans, de initiatiefnemer van de Born05 Group en founder van Born05, begon op 21-jarige leeftijd direct uit de schoolbanken en heeft 15 jaar later een toonaangevend digital bureau. Erik Wiese en Erjon Tuenter van Blauw Gras hebben eenzelfde soort verhaal, zij begonnen na hun studie met 400 euro uit de pinautomaat en zijn nu hét social bureau van Nederland.

Wij hebben veel zin om nu samen de markt op te gaan en een nieuw geluid toe te voegen. Een geluid dat past bij de veranderingen in de markt.

Mijlpalen
Terug naar Glasnost. We zijn niet vanzelfsprekend gekomen waar we nu staan. Reflecterend op de afgelopen 8 jaar zijn er een aantal bepalende momenten geweest, waarin al onze klanten een rol hebben gespeeld. Uit die momenten heb ik drie verhalen geselecteerd:

Glasnost: to infinity and beyond

#1 De eerste award: VVN (2013, 2 medewerkers)
Het is 2013 en Veilig Verkeer Nederland belt met een grote uitdaging: of wij deze autoriteit konden helpen om een app te maken voor het Praktisch Verkeersexamen. Je weet wel, dat moment in groep 8 dat je met de fiets langs vrijwilligers met gele hesjes moet rijden. We gingen aan de slag. Vanuit het oogpunt van de ouder en het kind schreven we een voorstel en we haalden er een app-bouwer bij. Vijf weken later was er een app die na een succesvolle pr-campagne in een maand 100.000 keer werd gedownload. De VVN Verkeersexamen-app was een doorslaand succes. Een halfjaar na de release zat ik in Berlijn bij de Digital Communication Awards: van de honderden inzendingen was de VVN-app de beste van Europa. Een gevoel van ongeloof maakte zich van ons meester. Wat zat er allemaal nog in het vat?

Glasnost: to infinity and beyond

#2 De eerste megaklant: Vodafone (2014, 5 medewerkers)
Nog geen drie maanden nadat we ons nieuwe onderkomen aan de Pilotenstraat hadden betrokken in 2014 melde telecomgigant Vodafone zich. Zij vroegen of wij binnen vier weken een introductie konden organiseren voor een nieuw betaalmiddel; de Vodafone SmartPass. Eigenlijk vonden ze onze four man army nog te klein, maar we kregen de kans ons te bewijzen, met een creatieve carte blanche. Slechts 15 minuten duurde de brainstorm tussen Henk en Wouter en daar was het idee. In één van de hippe 9 Straatjes in Amsterdam kwamen we met de allereerste walletless street van Nederland. De gelaagde strategie zorgde ervoor dat we in 2014 een tweede internationale prijs mochten meenemen, de European Excellence Award in Parijs.

Glasnost: to infinity and beyond

#3 De eerste geïntegreerde campagne: Magnum Pyjama Party voor Unilever (2017, 14 medewerkers)
En toen was daar Unilever. Met een gedreven marketeer achter het roer werd besloten om een deel van het mediabudget in te zetten voor een event van Victoria Secret achtige proporties. De Magnum Pyjama Party was geboren, een brand event voor de crème de la crème van de wondere wereld van de influencers. Als je hier als influencer niet bij was, dan hoorde je er eigenlijk niet bij. Een compleet hotel werd omgetoverd tot chocoladehemel en een luxueuze pyjama was verplicht. De volgende dag vroeg een bekende socialmedia-expert ons wat wij met het algoritme van Instagram hadden gedaan: de stories en posts buitelden over elkaar heen. We broke the internet. Geweldig natuurlijk, maar wat vooral belangrijk was: deze gewaagde activatie had effect, zagen zowel Unilever als GfK in de impact op merkniveau en de verkoop. Dat was de reden dat in 2018 in het Amstel Hotel weer een editie plaatsvond en in dit jaar won Glasnost zijn eerste SAN Award in de categorie FMCG.

A big shout-out!
Dit verhaal is vooral ook een ode aan alle mensen met lef en ambitie die bij Glasnost hebben gewerkt. En alle leveranciers waarmee we projecten hebben gedaan. Bureaus waar we de ruimte kregen om op strategisch vlak mee te kijken naar de creativiteit. Maar bovenal ook de klanten die ons de kansen hebben gegeven en het lef hadden om bepaalde dingen intern voor te stellen. Daarom wil ik bij deze alle klanten, leveranciers en collega’s die de afgelopen jaren met ons hebben gewerkt enorm bedanken. Het was een prachtige team effort.

De afgelopen periode was een rollercoaster, maar het echte avontuur begint nu pas echt. Eentje waarin opnieuw lef en ambitie de boventoon zullen voeren.

Off we go!

Volgend artikel Creativity around the globe #4: Ready, set: Expeditie petitie.