Geeft merken aandacht

De filters van Silicon Valley

De filters van Silicon Valley
LinkedIN

Wouter mocht tijdens de halfjaarlijkse avond van het GVR (Genootschap voor Reclame) een column voorlezen. Deze column werd vervolgens gepubliceerd op Adformatie. Hieronder een bewerkte weergave van de tekst.

De krant die ik koop op zaterdagmiddag is voor mij nog een bron van informatie. Mijn dochter Neva van anderhalf ziet iets heel anders. Zij ziet de krant als papier. Als speelgoed. Zal zij ooit een papieren krant lezen?

Er zijn veranderingen gaande, in de wereld maar zeker ook in ons communicatievak. Veranderingen die het vak en mogelijk de leidende rol van ons land daarin kunnen bedreigen.

1. De eerste betreft ons kijkgedrag. Wie heeft er nog tv-aansluiting? Toen ik twee jaar geleden m’n tv-abonnement cancelde, werd ik uitgelachen. Streaming tv-kijken gebeurde nog nauwelijks. Nu heeft Netflix 4 miljoen gezinnen in Nederland aangesloten. Gezinnen die onze marketingboodschappen niet meer zien als ze House of Cards kijken.

2. Mijn tweede punt gaat over print. Online kiosk Blendle heeft inmiddels 400 duizend voornamelijk Nederlandse leden. Initatieven als Blendle, maar ook als De Correspondent en apps waar Apple en Facebook aan werken, verdringen mediatitels naar de achtergrond en brengen de macht bij het individu, de goed schrijvende journalist. Iets waar u natuurlijk graag een micro-payment voor over heeft.

Heeft u wel eens een advertentie in Blendle gezien toen u een artikel van € 0,10 aanklikte?

3. De derde trend die ik signaleer, is de complete verschuiving van bereik naar online. Dat er YouTubers en bloggers zijn die door de politie ontzet moeten worden omdat er 5 duizend man op ze afkomt, weet u waarschijnlijk al. Ook dat culinaire bloggers in de doelgroep tot 35 jaar meer bereik hebben dan de meeste culinaire magazines en kranten bij elkaar.

Deze YouTubers en bloggers verdienen behoorlijk aan advertenties.

Deze verschuiving is niet het enige probleem. Er is meer aan de hand. En ook dit keer komt de dreiging uit Silicon Valley, meer in het bijzonder van Apple. Door het toelaten van adblockers in iOS 9.0 krijgt Apple het ‘veto-recht’ over het web. Juist nu iedereen daar vertoeft. Alsof iemand tegen je zegt: “Of je koopt een advertentie bij ons, of onze gebruikers zien je helemaal niet meer. Kiest u maar”

Al deze ontwikkelingen leiden er toe dat de macht in marketing, media en communciatie steeds meer verschuift naar een klein gebied rond San Fransisco.

Deze verschuiving zal impact hebben op de creatieve industrie. Een wereldwijde campagne kun je straks via Google, Apple en Facebook vlekkeloos uitrollen naar welke exact gedefinieerde doelgroep maar ook. Gaat een Amerikaans of niet-Nederlands merk dan nog een beroep doen op onze creatieve industrie?

Hoe we het tij kunnen keren?

1. Hopen dat er bij de Syrische vluchtelingen een nieuwe Steve Jobs zit (zelf ook een kind van twee vluchtelingen uit dat gebied)?

We hebben hier in Nederland en Europa een eigen Steve Jobs of Elon Musk nodig. Leiders met inspiratie en lef.

2. Nederlanders zijn creatief, effectief en efficiënt. Wat Victor Knaap aan het doen is met MediaMonks op wereldwijde schaal is geweldig.

Hij is nog geen Elon Musk (sorry Victor), maar wel een briljante ambassadeur van onze industrie.

3. Moeten we ons zorgen maken? Ja. Maar doen we het beter dan de rest van Europa? Ook daarop is het antwoord: ‘Ja’. Het communicatievak behoeft revisie en we zullen opnieuw moeten uitvinden hoe we mensen kunnen bereiken. Adverteren, bureaus, PR en media; onder invloed van activiteit vanuit de Amerikaanse westkust zullen ze radicaler veranderen dan verwacht.

There is no such thing as change. En misschien is dat wel een voordeel. We zijn immers als creatieve sector gewend adaptief te werken.

Goed nieuws is er voor bedrijven die reclame maken met billboards, maar ook voor social influencers en native advertising bedrijven. Want die komen nog dwars door de filters van de Amerikaanse giganten. Voor de rest van het communicatievak is het belangrijk om deze trends vooral te herkennen, te accepteren en er op in te spelen.

Mijn dochter heet Neva en heeft de toekomst, een toekomst die er heel anders uit ziet dan u denkt.

Wouter Glaser is oprichter van communicatiebureau Glasnost.

Lees het artikel ook op adformatie: Adformatie 

Volgend artikel Glasnost zoekt Junior Consultant Tech/Gaming