Geeft merken aandacht

Vodafone Street Messenger II

Vodafone Street Messenger II

Vodafone

LinkedINLinkedIN

Vodafone is ervan overtuigd dat mobiele netwerken ons leven en de maatschappij kunnen verbeteren. In 2015 ging Vodafone daarom in Amsterdam een samenwerking aan met het Protestantse Diaconaat en het Leger des Heils om een speciale sms-dienst te introduceren voor daklozen. Het project genaamd Vodafone Street Messenger, richt zich op de nieuwe daklozen. Daklozen die bijvoorbeeld op straat zijn beland omdat zijn hun baan hebben verloren of een vervelende scheiding achter de rug hebben. Deze groep daklozen is vaak nog onbekend met het leven op straat en heeft nog veel vragen over waar ze eten kunnen krijgen of waar ze hulporganisaties kunnen vinden. Ook al hebben daklozen geen huis, zijn veel van hun wel in het bezit van een mobieltje.

Vodafone besloot daarom een sms-dienst op te zetten, om zoveel mogelijk daklozen te kunnen bereiken en ze te voorzien van de beste tips en tricks van het leven op straat. Na het eerste succesvolle jaar van Street Messenger, daagde Vodafone Glasnost uit om met een creatief idee te komen dat wederom de aandacht van de media zou trekken. De grootste uitdaging was daarbij om een nieuw haakje te vinden voor een Message die al aan de buitenwereld was geïntroduceerd. Aan Glasnost de taak om de service een nieuwe boost te geven met een concept wat rondom het project opnieuw buzz zou creëren.

Doelstellingen

  1. Wederom veel aandacht creëren voor Street Messenger, ook al is het nieuws geen nieuws meer.
  2. Naast het nieuws van de regionale uitbreiding, een andere richting bedenken om nog breder aandacht te krijgen.
  3. Het merk Vodafone moet in 90% van alle publicaties voorkomen.

Strategie

Glasnost zette een onderzoek op om zich te verdiepen in de wereld van daklozen. Twee inspiratiebronnen waren het RTL-televisieprogramma The Amsterdam Project en gesprekken met straatpastoor Luc Tanja. Op basis van deze informatie koos Glasnost voor twee verschillende strategieën.

  1. De campagne ging van start met een directe pr-benadering waarin Vodafone hun sms-dienst uitbreidde naar andere steden. De media kregen de kans Luc Tanja te interviewen en werden uitgenodigd om in het Leger des Heils Utrecht vragen te stellen over wat Vodafone Street Messenger voor daklozen kan betekenen.
  2. De tweede richting had een creatievere benadering en borduurde voort op het eerste deel van de campagne. Omdat daklozen geen adres hebben kunnen zij geen kerskaart ontvangen maar met de Vodafone Street Messenger hebben we dit wel mogelijk gemaakt. Speciaal hiervoor werd het kerstnummer 06-25-12-2016 leven ingeblazen, een nummer wat ook te vinden was op schermen in het Leger des Heils. Politicus Lodewijk Asscher en politiewoordvoerder Ellie Lust, stuurde de eerste twee berichten uit die zorgden voor een hoge pr-waarde. De meest hartverwarmende kerstwensen werden zorgvuldig geselecteerd en via Vodafone Street Messenger naar daklozen gestuurd.

Resultaten

Het Street Messenger project was zeer succesvol. Allereerst omdat de daklozen heel blij waren met de extra aandacht tijdens Kerst. Ze reageerde daarnaast ook zeer positief op de ontmoeting met straatpastoor Luc Tanja. In de last fase van de campagne stuurde ongeveer 1500 consumenten een kerstwens naar de daklozen. De media heeft veel aandacht aan de campagne besteed waardoor de uitkomst nog beter was dan de coverage van 2015. Vodafone werd in 90% van de publicaties genoemd. Door de tweedelige strategie hebben we een bredere groep media weten te bereiken. Totaal bereikten we met de campagne 49.984.612 lezers, kijkers en luisteraars. Er zijn 66 online publicaties, 25 krantenartikelen, 22 radio-interviews en 3 tv-items verschenen. Met een cumulatieve mediawaarde van meer dan € 500.000 (driemaal de advertentiewaarde).

Credits

Account Director:
Senior Consultant:

Resultaat

€ 49.984.612,-PR waarde
500.000Bereik
Top 3 stories
Next case Activision retainer