Geeft merken aandacht

Sunny’s Breakfast Bar

Sunny’s Breakfast Bar

Zonnatura

LinkedINLinkedIN

Iedereen kent Zonnatura, het merk dat bekend staat om haar natuurlijke en plantaardige producten. Maar Zonnatura wordt door veel consumenten als ‘stoffig’ en afgemeten gezien en de breedte en diepte van het assortiment is lang niet altijd bekend. Nu biologisch bijna de norm is en Zonnatura dat ongeveer heeft uitgevonden, ligt de uitdaging in het overtuigen dat Zonnatura producten ook heel lekker zijn. Zonnatura wil het merk met een frisse wind moderniseren en toegankelijk maken voor iedereen.

 

Aan Glasnost de uitdaging om het merk een nieuwe impuls te geven en de producten in de aandacht te zetten onder een doelgroep die ons niet vreemd is: de millenial. De focus lag hierbij specifiek op de nieuwe muesli met pure chocolade. Zó lekker dat je de hele dag wel wilt ontbijten.

Doelstellingen

  • Zonnatura onder de aandacht brengen bij een breder publiek
  • Zonnatura associëren met 'lekker'
  • De nieuwe Muesli met Pure Chocolade introduceren

Strategie

Omdat een fast mover product op zichzelf niet nieuwswaardig (in het 3M model: message) is, creëerde Glasnost het concept ‘Sunny’s Breakfast Bar’: een exclusieve all-day breakfast pop-up middenin de Amsterdamse Pijp. Hierbij haakten we een bekende autoriteit op het gebied van gezonde voeding aan in de vorm van Nina Pierson, bekend van het welnessblog Bedrock.nl en de succesvolle horecaketen SLA. In Sunny’s konden bloggers, influencers en consument de Zonnatura producten en in het bijzonder muesli in een andere setting proberen. De winkel was als het ware een soort ‘levend persbericht’. Met een unieke combinatie van free publicity, influencer marketing en native advertising zorgde Sunny’s Breakfast Bar voor additionele aandacht voor het merk Zonnatura en de nieuwe muesli.

De opening

Op woensdag 24 januari was het zover: Sunny's Breakfast Bar werd feestelijk geopend. De ochtend begon met een bootcamp met Zonnatura ambassadeur Rico Verhoeven in het nabij gelegen Sarphatipark. Tien bekende influencers, waaronder hoofdredactrice Milou van Women's Health en Merel van The Green Happiness, waren de eerste gasten in Sunny's. Nadat zij zich met Rico hadden uitgeleefd was het de beurt aan Nina om samen met hen hun eigen mueslibowl te maken.

 

Ondertussen kwam Het Parool op bezoek om als eerste medium de opening van Sunny's in de Amsterdamse Pijp bekend te maken. Die middag volgde diverse interviews met Rico Verhoeven en Jeroen Mustert (General Manager Benelux van Wessanen) met onder andere BNR Nieuwsradio, De Telegraaf en DistriFood.

 

In de vooravond werd Sunny's onder het genot van een natuurlijk en plantaardig hapje en drankje geopend voor publiek. Met zo'n 50 gasten, waaronder ShowNieuws, Viva en Grazia, was het volle bak. In een dynamische Q&A, gevolgd door een zenuwslopende 'staredown' tussen Rico Verhoeven en Jeroen Mustert, werd de opening officieel beklonken.

Drie weken lang geopend

De all-day breakfast bar was drie weken lang open voor publiek. Gedurende die drie weken rolde Glasnost haar strategie uit om Sunny’s, en het merk Zonnatura, onder de aandacht te brengen in heel Nederland.

 

Naast dat influencers werden uitgenodigd voor een geheel verzorgd ontbijtje in Sunny’s, werden perspakketten uitgestuurd waarmee influencers zelf hun mueslibowl konden maken. De perspakketten bestonden uit de Zonnatura producten, leuke recepten opgesteld door Nina en Rico en een ‘custom’ bowl met het Sunny’s logo.

 

Daarnaast werd door mediabureau Mediascience in samenwerking met Glasnost een Native Advertising samenwerking opgezet met WPK. Op verschillende platformen werd via ‘elastic native advertising’ redactionele content omtrent Sunny’s en de nieuwe muesli’s van Zonnatura gericht aan bezoekers getoond.

Resultaat

De campagne zorgde voor een cumulatief bereik van 15.115.000 views op TV, radio, online, print en social media, met een mediawaarde van €544.467,-.

 

Naast een TV item op ShowNieuws, print items in De Telegraaf en Het Parool, verschenen er legio posts op social media over Sunny’s, waaronder van Yara Michels, Teske de Schepper en Romy Boomsma.

 

In drie weken tijd heeft de pop-up store bijna 1.000 ontbijtjes verkocht. Dat zijn gemiddeld 50 mueslibowls per dag. Via Native Advertising op onder andere de platformen NSMBL, Culy, Bedrock, Manners en Famme zijn nog eens 87.594 (unieke) lezers bereikt.

Credits

Consultant:
Account Executive:

Resultaat

PR Waarde€544.467,-PR Waarde
Bereik15.115.000Bereik
Top 3 storiesTop 3 stories
Next case Nutella Christmas Bakery