Geeft merken aandacht

Stop Kinderarbeid in goudmijnen

Stop Kinderarbeid in goudmijnen

Stop Kinderarbeid

LinkedINLinkedIN

De internationale humanitaire organisatie Hivos was eind 2015 op zoek naar een communicatiebureau om een campagne voor de coalitie Stop Kinderarbeid mee op te zetten. Deze coalitie bestaat onder andere uit de FNV, de lerarenvakbond LVSB en Hivos zelf. Samen voeren zij campagne tegen kinderarbeid in goudmijnen. Wereldwijd werken er meer dan één miljoen kinderen in goudmijnen. Dit goud komt onder andere terecht in de mobiele telefoons, laptops en flatscreen tv’s die wij dagelijks gebruiken.

Glasnost bedacht daarom de campagne ‘Goud in Handen’. De campagne brengt het probleem van kinderarbeid bewust heel dicht naar de consument. Als consument heb je namelijk letterlijk goud in handen. Op dit moment kan niet met zekerheid worden gezegd of dit goud wel of niet gewonnen is met behulp van kinderarbeid. De elektronicasector – één van ’s werelds grootste goudafnemers – bestaat uit invloedrijke bedrijven die écht verschil kunnen maken. Helaas doen elektronicabedrijven nog bijna niets om kinderarbeid in de goudmijnbouw tegen te gaan. Het verhogen van het kennisniveau en het beïnvloeden van de houding en gedrag van de consument zijn zeer belangrijk om druk uit te oefenen op de politiek en de elektronicasector. Omdat Kinderarbeid een gevoelig en complex probleem is, hebben we er voor gekozen de campagne in verschillende stappen te introduceren, om iedereen erbij betrokken te krijgen.

 

Doelstellingen

  1. Het kennisniveau van consumenten over kinderarbeid in goudmijnen verhogen.
  2. De houding en het gedrag van deze consumenten ten opzichte van elektronicabedrijven veranderen.
  3. Kinderarbeid in goudmijnen op de politieke agenda zetten.
  4. Grote, internationale elektronicabedrijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid en met hen een dialoog starten voor de oplossing.

Strategie

Uit deze informatie van Hivos vloeide de rode van de campagne voort, namelijk dat wij als consumenten dagelijks goud in onze handen hebben, goud dat afkomstig is vanuit kinderarbeid. Glasnost bedacht daarom de campagne ‘Goud in Handen’. Om alle doelgroepen te bereiken werd de campagne in drie delen opgesplitst, elk met een eigen creatieve benadering. De eerste introductie focuste zich op het feit dat de producten die wij dagelijks gebruiken waarschijnlijk goud bevatten wat afkomstig is van kinderarbeid. Met onderzoeksbureau SOMO werd een onderzoek opgezet naar het gebruik van goud uit mijnen waar kinderarbeid plaatsvindt en het gebruik van dit goud in consumentenelektronica. Glasnost besloot de nieuwswaarde van de elektronische marktleiders te gebruiken en de onderzoeksresultaten te visualiseren in scorecards en vanuit het onderzoek de link te leggen tussen kinderarbeid in goudmijnen en het goud in consumentenmedia.

Om het probleem van Kinderarbeid in goudmijnen ook via mainstream media en social media te delen is Glasnost een samenwerking aangegaan met de beste Instagram fotograaf van Nederland, Eelco Roos. Een week lang reisde Eelco door het bekende goudmijnland Mali en bezocht daar goudmijnen waar kinderarbeid plaatsvindt.

Voor het laatste onderdeel sloeg Stop Kinderarbeid de handen ineen met de beroemde fotograaf Jimmy Nelson, om de oplossing van kinderarbeid in beeld vast te leggen. Nelson maakte een indrukwekkende reis door Oeganda, met als doel om de kansen en dromen van de kinderen in deze kinderarbeidvrije zones in beeld te brengen. Zijn foto’s zijn twee maanden tentoongesteld in de populaire conceptstore Hutspot in Amsterdam en later ook in het Humanity House in Den Haag. Ondertussen is de cirkel rond, de foto’s van Nelson worden nu tentoongesteld in Oeganda.

Resultaat

Deze campagne van Stop Kinderarbeid daagde Hivos uit om een nieuwe benadering te kiezen, een die anders is dan hun normaliter serieuze benadering. Glasnost adviseerde hun dat een andere aanpak kan helpen een groot verschil te maken, met het doel voor ogen om naast de kranten en het televisiejournaal ook andere groepen te bereiken. Door de samenwerkingen met Eelco Roos en de foto expositie van Jimmy Nelson bereikten we een veel breder publiek. In december 2016 werd de 10.000ste handtekening gezet onder de petitie die de belangrijkste elektronicabedrijven moet wijzen op hun verantwoordelijkheid bij het oplossen van kinderarbeid. In februari 2017 wordt de petitie aangeboden aan de verantwoordelijke minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De drie onderdelen van de campagne bereikten in totaal 28 miljoen mensen en resulteerde in een cumulatieve PR waarde van € 2.200.000. De opening van de expositie trok een hoop media-aandacht en was terug te zien in meer dan honderd TV, online, radio en social media publicaties waaronder TV items bij het NOS Jeugdjournaal en RTL Live.

www.stopchildlabour.eu

www.stopkinderarbeid.nl

Resultaat

€ 2.200.000,-PR waarde
28.031.470Bereik
Top 3 stories
Next case Do you dare to take the plunge?