Geeft merken aandacht

Barista at home

Barista at home

Starbucks

LinkedINLinkedIN

Voor de lekkerste Starbucks-koffie hoef je het huis niet meer uit. Dankzij een samenwerking tussen twee van de meest iconische koffieproducenten ter wereld, Starbucks en Nestlé, kan iedereen de koffie van Starbucks gewoon in de supermarkt kopen. Om een buzz te creëren rond de productlancering en de producten groots te introduceren onder een brede groep koffieliefhebbers, klopte Nestlé bij Glasnost aan.

Doelstellingen

  • Media-aandacht genereren rondom de introductie van de Starbucks-producten in de supermarkt;
  • Een brede doelgroep (koffieliefhebbers met ieder hun eigen voorkeuren, jong en oud) motiveren de nieuwe productlijn uit te proberen;
  • Medewerkers Nestlé Nederland enthousiasmeren voor de nieuwe Starbucks-producten en ambassadeurs voor Starbucks retail te maken door een creatieve launch op Nestlé HQ.

Strategie

De opdracht van Nestlé vroeg om een creatieve aanpak. De samenwerking tussen de twee koffiegiganten was namelijk al naar buiten gebracht, waardoor de nieuwswaarde om nog een keer de samenwerking te laden op het moment dat het net in de supermarkt lag, lager was dan normaal. Daarnaast is Starbucks een merk met een enorme emotionele lading en waarde, uitleggen waar Starbucks voor staat is daarom niet nodig. Daarom werden aanvankelijke ideeën over een grootse aanpak, met huiskamersettings waarin Starbucks werd geschonken, al snel verruild voor een doeltreffende aanpak: gebruikmaken van de sterkte van het merk. Wereldwijd staat Starbucks bekend om de iconische bekers to go, waarop barista’s namen van klanten schrijven en celebrities graag mee gefotografeerd worden. Wij namen deze to-go mok en turnde deze om in een symbool voor thuis die de hero van de campagne werd: een gepersonaliseerde Starbucks-mok met de naam van journalist of influencer erop. Deze werd met de nieuwe koffieproducten in een aantrekkelijk thuispakket verspreid onder influencers, nieuws- en foodmedia in de week van de introductie, geheel in de welbekende Starbucks-stijl.

Uitvoering

Om van brede media-aandacht en voldoende spreiding verzekerd te zijn, deelde Glasnost de doelgroep op in verschillende subgroepen, van millennials die de nieuwste koffiecreaties buiten de deur proberen tot oudere koffieliefhebbers die (filter)koffie van kwaliteitsbonen drinken. Voor elke doelgroep werden media geselecteerd, van lifestyle- en foodmedia tot nieuwsmedia, met zowel een mannelijk als vrouwelijk publiek. Glasnost selecteerde in totaal 70 influencers, zowel met een groot bereik als micro-influencers. Zij kregen, net als de mediaredacties, een Starbucks at home barista-pakket dat Glasnost in samenwerking met Nestlé produceerde. De inhoud: een handgeschilderde Starbucks-beker met de naam van de ontvanger, een onbeschreven beker en een stift. De boodschap: koffiedrinken doe je samen – en met de nieuwe koffieproducten kun je thuis het Starbucks-gevoel creëren.

Launch op Nestlé HQ

Nestlé had nog een verzoek aan Glasnost: niet alleen consumenten, maar ook alle medewerkers van Nestlé Nederland enthousiasmeren voor de nieuwe Starbucks-producten. Hiervoor bedachten we drie activiteiten, die medewerkers ook nog eens stimuleerde hun enthousiasme met anderen te delen – PR zit nou eenmaal in ons DNA. We plaatsten een speciaal ontworpen Starbucks barista at home-koffiebar in het hoofdkantoor van Nestlé, waar niemand bij binnenkomst omheen kon. Om brand ambassador van dit merk te worden, moet je de koffie immers eerst proeven. Bovendien gaat er niets boven verse koffie in de ochtend – en de rest van de dag, want er werd de hele dag veel koffie geschonken. Daarnaast konden medewerkers koffiedrinken in de mobiele Starbucks-huiskamer, die een tour langs alle afdelingen maakte. Wie hier op de foto ging en die foto deelde op social media, maakte kans op een Starbucks at home-pakket. Om de ervaring nog leuker te maken, schakelden we de Meisjes van het Compliment in. Zij liepen door het gebouw, deelden persoonlijke complimenten uit en lieten zien waarom iedereen een kop lekkere koffie verdient.

Resultaten

De Starbucks barista at home-pakketten leverden veel media-aandacht voor de productlancering van Starbucks-supermarktproducten op, zonder gebruik te maken van paid media (Means). Zo verschenen er berichten op populaire lifestyle- en food media als Ze.nl, Ohmyfoodness en Lekker & Simpel. Op social media waren de nieuwe Starbucks-producten volop te zien: grote influencers als Mascha Feoktistova en Jiami en food-influencers als Nigel van der Horst en Uit de Keuken van Fatima plaatsten foto’s en filmpjes. Ook lifestylemedia CosmoGIRL!, NSMBL en Manify deelden hun eigen Starbucks at home-mok op social media. De totale coverage leverde een bereik van ruim 6 miljoen op, met een PR-waarde van ruim 320.000 euro.

Credits

Account Director:
Account Executive:
Account Assistant:

Resultaat

6 miljoenCumulatief bereik:
320.000PR waarde:
Top 3 storiesTop 3 Stories
Next case Jeugdsentiment uit het vriesvak