Geeft merken aandacht

Fiets mobielvrij met #PhoNo (en Snelle)

Fiets mobielvrij met #PhoNo (en Snelle)

Interpolis

LinkedINLinkedIN

Een mobiele telefoon. Jongeren tussen de 14 en 17 jaar zijn er mee opgegroeid en misschien ook wel mee vergroeid. Met een toename van het aantal ongelukken tot gevolg. Komende jaren stapt deze groep massaal de auto in. Blijft het mobiele telefoongebruik gelijk, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Dat scenario wil Interpolis koste wat het kost vermijden. En dus ontwikkelde Interpolis met Roq ‘n Rolla en WeFilm een impactvolle campagne. Glasnost was verantwoordelijk voor de PR-strategie.

Doelgroep in het hart geraakt

Hoe overtuig je jongeren dat telefoongebruik in het verkeer niet onschuldig is, maar juist heel risicovol? Het antwoord is Snelle. Speciaal voor de campagne ging de zanger in gesprek met jongeren die door afleiding van hun telefoon, een ongeluk kregen. Die ingrijpende verhalen vormden de inspiratie voor de track Smoorverliefd, een verhaal over een tienerliefde die door een ongeluk op brute wijze eindigt. De track, impactvolle videoclip en mini-docu bereikten binnen no time de doelgroep en raakten die in het hart. En dat niet alleen. Ook ouders, scholen, politiekorpsen en politici schaarden zich achter de campagne.

Beelden op iedereens netvlies

In een bomvol Bitterzoet lanceerde Snelle zijn track en Interpolis haar campagne. Een media-arsenaal van onder andere zes cameraploegen verdrongen zich om de mooiste beelden te schieten, met onder andere items in beide late night talkshows als resultaat. Onderbouwd met cijfers uit eigen onderzoek, de Barometer, kregen we het probleem in Nederland op de publieke agenda en de boodschap op iedereens netvlies. Van alle jongeren die de PhoNo app van Interpolis downloadden, werden er drie op school verrast met een intiem optreden van Snelle. Regionale media waren erbij en brachten de maatschappelijk relevante campagne een maand na de lancering opnieuw onder de aandacht.

Resultaten

Smoorverliefd stond wekenlang op nummer 1 in de hitlijsten, werd meer dan 25 miljoen keer gestreamd en de clip meer dan 10 miljoen keer bekeken op YouTube. De doelstelling van het aantal downloads van de app PhoNo werd binnen drie weken overtroffen. We bereikten een mediawaarde van 870.000 euro met een positief sentiment en vermelding van de kernboodschap. De pr-launch leverde een cumulatief bereik van ruim 124 miljoen op. Het nieuws werd uitgelicht bij onder andere Jinek, Op1, RTL Nieuws en NOS Jeugdjournaal. Ook online verschenen veel artikelen, zoals op NU.nl, Algemeen Dagblad en  LINDA

Credits

Senior Consultant:
Account Director:
Consultant:
Account Executive:
Content Creative:
Next case Nooit meer kolven in het serverhok