Geeft merken aandacht

Samsung presenteert geheim wapen voor onze Olympische Shorttrackers

Samsung presenteert geheim wapen voor onze Olympische Shorttrackers

Samsung

LinkedINLinkedIN

 

Winner Golden Cannes Lions 2017

 

 

In februari 2018 trekken alle grote wintersporters massaal naar Pyeongchang, Zuid-Korea, voor de Olympische Winterspelen. Zij werken al jaren toe naar dit ene grote moment. Dit is hét moment om te presteren en historie te schrijven. Aan elke grootse prestatie gaat een goede voorbereiding vooraf. Zo ook voor shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting.

 

In hun voorbereiding voor de Olympische Spelen kregen de shorttrackers steun van sponsor Samsung in de vorm van een baanbrekend technologisch schaatspak: het Samsung SmartSuit. Het Samsung SmartSuit meet met vijf geïntegreerde sensoren de kniehoek en diepgang van de rijders tijdens hun trainingen: hoe dieper ze zitten, des te krachtiger zij af kunnen zetten en zo meer snelheid opbouwen. Met deze data worden de trainingen per individu geoptimaliseerd, immers heeft elke rijder een unieke rijstijl.

 

De data is real-time inzichtelijk via een mobiele applicatie. Bondscoach Jeroen Otter kan met diezelfde app de schaatsers een signaal sturen dat wordt omgezet in vibraties in het pak. Het resultaat? De shorttrackers trainen op een met data onderbouwde optimale lichaamshouding die ze zonder na te denken in een wedstrijd kunnen toepassen om zo de gouden medailles in de wacht te slepen.

 

“Dankzij het dataficeren van de lichaamshouding kunnen we nog effectiever trainen. Ik merk dat Sjinkie en Suzanne nu al profiteren van deze innovatie in shorttrack”, aldus bondscoach Otter.

 

Samsung wil, in tegenstelling tot veel sponsoren, met behulp van technologische innovatie actief bijdragen aan sportieve resultaten van atleten in plaats van enkel financieel te ondersteunen.

 

Cheil Amsterdam, het creatieve reclamebureau van Samsung, bedacht en ontwikkelde het Samsung SmartSuit en legde de uitdaging bij Glasnost neer  om zoveel mogelijk landelijke media-aandacht te genereren voor deze unieke innovatie.

Doelstellingen

  1. Awareness creëren voor de actieve bijdrage die Samsung levert aan de sport shorttrack
  2. Media-aandacht creëren voor de introductie van het Samsung SmartSuit
  3. Samsung onlosmakelijk verbinden aan alle aandacht

Strategie

Het verhaal van het Samsung SmartSuit is op zichzelf nieuwswaardig, maar om het bereik te maximaliseren lag de uitdaging in het perfect alignen van verschillende onderdelen. Zo hadden schaatsers Sjinkie en Suzanne en bondscoach Jeroen een strakke planning richting de Olympische Spelen waarin media-aandacht niet tot de prioriteiten behoorde. Bovendien werden in dezelfde periode verschillende evenementen georganiseerd die de aandacht van journalisten rond de ijssport opeisten.

 

In IJsstadion Thialf organiseerden we een open training van de Nederlandse shorttrackers, waarbij aanwezige journalisten het pak in werking zagen in de omgeving waarvoor het bedoeld is. Aansluitend kregen zij de kans om met hen te spreken die het verhaal het best kunnen vertellen: zij die er al een jaar dagelijks mee bezig zijn. Aan de baan kregen journalisten de kans om hun vragen te stellen aan de shorttrackers, de bondscoach en de makers van het SmartSuit.

Resultaat

Een ijsbaan vol met cameraploegen, fotografen en journalisten van top tier nieuws-, tech- en sportmedia resulteerde in landelijke aandacht onder een brede doelgroep.

 

Dit bleef niet bij nationale aandacht. Wereldwijd ging het nieuws als een lopend vuurtje rond, met als hoogtepunt een artikel in de Koreaanse nationale krant Chosun. Saillant detail is dat het thuisland van Samsung de grootste concurrentie zal vormen op de Olympische Winterspelen.

 

Binnen drie weken hebben we een volledig pr-concept ontwikkeld en uitgevoerd, waarmee we wereldwijd meer dan 319,8 miljoen unieke impressies genereerden voor Samsung en hun actieve bijdrage aan de sport door middel van technologische innovatie.

Credits

Account Director:
Senior Consultant:
Consultant:
Account Executive:

Resultaat

€ 858.613,58PR waarde
319.823.192Bereik
Top 3 stories
Next case Digitaliseringdebat