Geeft merken aandacht

Overnachten in de Amsterdam ArenA tijdens het weekend van de Klassieker

Overnachten in de Amsterdam ArenA tijdens het weekend van de Klassieker

VodafoneZiggo

LinkedINLinkedIN

De Klassieker tussen Ajax en Feyenoord is jaarlijks de meest besproken wedstrijd van het seizoen. Op 21 januari 2018 werd de 184e editie van de Klassieker gespeeld in de Amsterdam ArenA. Om de aftrap van de tweede helft van het seizoen in te luiden, maakte hoofdsponsor van Ajax, Ziggo het mogelijk om de nacht voorafgaand aan de Klassieker in een klein huisje, ontwikkeld door activatiebureau Kumpany, te overnachten. Niet in een weiland maar op de beste plek in het stadion om de Klassieker van dichtbij te bekijken. Via een competitie maakte iedere sportliefhebber kans om het Klassiekerweekend van zijn of haar leven te winnen.

 

In de ArenA stond een luxe ingericht huisje waar de uiteindelijke winnaar van de competitie, vergezeld door een vriend(in), zou overnachten. Tijdens het weekend werden er verschillende onvergetelijke activiteiten georganiseerd die onder andere te maken hadden met de Klassieker. Denk hierbij aan lunchen met een clublegende, slapen in de ArenA en het bezoeken van een concert in de Ziggo Dome.

 

Aan Glasnost de vraag om free publicity te genereren rondom de competitie waarmee sportliefhebbers de unieke kans kregen om te overnachten in de ArenA.

Doelstellingen

  1. Aandacht genereren rondom De Klassieker tussen Ajax en Feyenoord
  2. Media-aandacht realiseren rondom de competitie en epische ervaringen tijdens het Klassiekerweekend

Strategie

Het winnen van het meest epische weekend in en rond de ArenA is nieuwswaardig voor voetbal en Ajax-media. Echter, wilde Ziggo met de activatie ook landelijke media behalen. De uitdaging was dan ook om het nieuws op zo’n manier te positioneren, zodat het ook voor hen nieuwswaardig en interessant werd.

Gezien de commerciële lading van de gehele activatie adviseerde Glasnost om de PR-strategie rond het meest nieuwswaardige moment te bouwen, namelijk de aankondiging van de competitie. Het was de eerste keer dat een overnachting in de ArenA mogelijk werd gemaakt. Dit vergrootte de nieuwswaarde voor media en werd dan ook de belangrijkste PR-boodschap.

Om publiciteit te waarborgen werd het nieuws exclusief gepitcht bij dagblad De Telegraaf. Dit hield in dat zij de primeur en de kans kregen om het nieuws als eerste te brengen, voordat het persbericht werd verspreid onder overige media. Om het artikel te voorzien van beeldmateriaal werd een moment gecreëerd, waarop de fotoredactie van De Telegraaf beeldmateriaal kon schieten in de ArenA en het Ziggo-huisje.

Resultaat

Met De Telegraaf als scoop partner en het uitsturen van het persbericht, werd er in verschillende print en online media coverage behaald. De aankondiging van de competitie en overnachting in de ArenA verscheen in 24 artikelen, waarvan vier in print en 20 online media. Daarnaast werden er tientallen social media-uitingen geplaatst. In totaal resulteerde dit in ruim € 340.000 aan mediawaarde.

Resultaat

€ 340.000,-PR waarde
24.369.246Bereik
Top 3 stories
Next case srprs.me presenteert nieuwe branding met unieke tatoeageactie