Geeft merken aandacht

Nutella Christmas Bakery

Nutella Christmas Bakery

Nutella

LinkedINLinkedIN

Kerstmis is de meest gezellige tijd van het jaar. En dat vindt Nutella ook. De wereldberoemde hazelnootpasta is bij vele families iedere ochtend onderdeel van het ontbijtmoment. Maar Nutella is ook uitermate geschikt om mee te bakken. Om de feestdagen nog leuker te maken, bracht Nutella een speciale kerstverpakking uit waar consumenten een gratis koekjesstempel bij ontvingen. Niets is namelijk leuker dan samen de keuken in te duiken en te gaan bakken in de kerstvakantie. Maar wat kan kerstkoekjes nog lekkerder maken? Juist, een flinke dot Nutella.

 

Aan Glasnost de vraag om meer media-aandacht te genereren rondom de Nutella koekjesstempel, met als doel om de consument uit te dagen om samen met familie de keuken in te duiken en heerlijke Nutella recepten te bakken.

Doelstellingen

  • Een concept ontwikkelen om media-aandacht te generen voor de Nutella koekjesstempel waarin Nutella, de koekjesstempel en het familiemoment verwerkt zijn
  • Nutella positioneren als familieproduct tijdens het bakmoment
  • Consumenten betrekken bij de Nutella kerstcampagne via de koekjesstempels

Strategie

Nutella wilde consumenten stimuleren om met elkaar de keuken in te duiken tijdens de kerstperiode. Vanuit de gedachte dat alle families in Nederland tijdens de kerstvakantie thuis zitten, heeft Glasnost geadviseerd om een activatie te organiseren waar zowel consumenten als pers welkom waren. Voor een week opende de Nutella Christmas Bakery in Amsterdam haar deuren, waar families geheel in Nutella kerstsferen koekjes konden bakken. Omdat de koekjesstempel geen nieuwe premium was, verviel de eerste M in onze strategie van Message (nieuwswaarde). We moeten dus uitgaan van Moments (een momentactivatie) en Means (inkoop van native advertising) om het een succes te maken. Met het creëren van een Moment loste we wel de Message in. In tegenstelling tot wat velen denken, was de Nutella Christmas Bakery de eerste officiële locatie die geopend is namens Nutella. Dit nieuws leverde een interessant verhaal op voor verschillende nieuws, lifestyle en food media. Ten slotte is, door middel van Native Advertising, een selectie aan influencers is gevraagd inspirerende content te maken rondom de vraag “Met wie bak jij tijdens de kerstdagen?”

Executie

Een bakkerij openen lijkt simpeler dan het is. Daarom is er samengewerkt met een professionele kookstudio, die we volledig hebben omgetoverd tot een echte Nutella bakkerij. Onder begeleiding van een gepassioneerde Italiaanse chef mochten zowel consumenten als media tijdens een speciale persdag speciale Nutella kerstkoekjes bakken én natuurlijk opeten. Daarna was de store nog anderhalve week open voor alle geïnteresseerde consumenten.

 

Met een speciale Native Advertising campagne is verdieping gegeven aan het onderwerp ‘samen bakken tijdens de feestdagen.’ In samenwerking met 10 verschillende influencers en (online) mediatitels is content ontwikkeld die antwoord gaf op de vraag “met wie bak jij tijdens de kerstdagen?”. Door de vraag open te laten, ontstond er een breed scala aan verhalen, video’s en fotografie rondom het thema ‘samen bakken’ en zagen we allerlei vormen van families en baksituaties terug.

Resultaten

Door de combinatie van earned, owned en paid media is er op verschillende platformen coverage behaald. De aankondiging van de Nutella Christmas Bakery is op 29 (nieuws)platforms genoemd, onder andere in Grazia, Het Parool en op Glamour.nl. Daarnaast is Nutella door de persdag en de perspakketten in 35 online- en social posts genoemd. In totaal is er meer dan 16 miljoen aan cumulatief bereik behaalt en zijn er tientallen positieve reacties van consumenten verschenen op de Facebookpagina van Nutella.

Credits

Senior Consultant:
Account Executive:
Native Content Manager:

Resultaat

€ 269.586PR waarde
16.067.049Bereik
Top 3 stories
Next case Instant Network