Geeft merken aandacht

Minder CO2 dankzij ICT

Minder CO2 dankzij ICT

Vodafone

LinkedINLinkedIN

Glasnost_Awards_DigitalCommunicationAwards_white

Winnaar Digital Communication Awards 2017

 

Vodafone publiceert sinds 2015 een winst en verliesrekening CO2, waarmee ze transparant zijn over hun impact op het milieu. Uit dit jaarverslag, maar ook door onafhankelijk onderzoek van o.a. de VN blijkt dat slimme ICT-oplossingen een positieve impact hebben op het terugdringen van de CO2-uitstoot. Door de inzet van ICT kunnen alledaagse apparaten ‘slim’ worden gemaakt en daarmee activiteiten en processen geoptimaliseerd worden, waardoor de impact op het milieu wordt beperkt.

Aan Glasnost de vraag om de positieve impact van ICT op klimaat onder de aandacht te brengen en zakelijke klanten van Vodafone te inspireren slimme technologie in te zetten om CO2-uitstoot te reduceren.

Doelstellingen

  1. Vodafone positioneren als duurzame partner voor het bedrijfsleven.
  2. De impact van ICT op CO2-uitstoot onder de aandacht brengen bij journalisten en influencers.
  3. Zakelijke klanten inspireren om door middel van slimme technologie hun CO2-uitstoot te reduceren.

Strategie

De campagne bestond uit meerdere onderdelen, waarmee de verschillende doelstellingen bereikt konden worden. Allereerst hebben we de duurzame impact van de technologie van Vodafone laten zien in een video. Dagelijks komt men in contact met duurzame technologische innovaties, zonder dit door te hebben. In de video kijk je mee met een persoon op een gewone werkdag, waarbij de duurzame technologieën worden uitgelicht.

https://vimeo.com/162832754

Vervolgens is er een samenwerking opgezet met stichting Natuur & Milieu, waarmee we de betrouwbaarheid van Vodafone hebben versterkt binnen de duurzaamheidssector. Natuur & Milieu heeft het effect van een verschillende ICT-producten en toepassingen onderzocht en hierover vier verhalen gepubliceerd die gebruikt zijn voor de rest van de campagne.

 

Om een breder publiek aan te spreken is een mediasamenwerking opgezet met TMG. Een case van Natuur & Milieu die velen tot de verbeelding spreekt, is de ‘slimme vuilnisbak’, waarmee afvalstromen in kaart zijn gebracht en het afvalverwerkingssysteem is geoptimaliseerd.   Op basis van deze case heeft TMG een artikel en een casevideo gemaakt, waarmee de impact van een ‘eenvoudige’ ICT-oplossing op milieu en maatschappij wordt uitgelegd. De content is gedeeld via Telegraaf, Metro en VRIJ.

 

Om de potentie van ICT onder de aandacht te brengen onder zakelijke klanten, is er een samenwerking opgezet met Business Insider, het grootste online platform voor zakelijk nieuws. Samen met Business Insider is onderzocht in hoeverre het bedrijfsleven bereid is om te investeren in ICT, om daarmee een positieve impact te verwezenlijken op het milieu.  De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd op Business Insider, samen met twee inspirerende cases van Vodafone.

 

Ten slotte hebben we een partnership opgezet met het bedrijvennetwerk MVO Nederland, dat zich bezighoudt met verantwoordelijk ondernemen en de impact van bedrijfsactiviteiten op men en milieu. Brancheorganisaties, bedrijven, NGO’s, onderzoeksinstellingen, onderwijs en andere overheden zijn bij dit bedrijvennetwerk aangesloten. Tijdens het Nieuwjaarsevenement van MVO Nederland heeft Vodafone de mogelijkheid gekregen om de rol van ICT voor de reductie van CO2 te bespreken. Om de betrokkenheid van de bezoekers te vergroten is een interactieve WhatsApp tool ontwikkeld, waarbij aanwezigen via hun eigen telefoon mee konden doen aan een quiz rondom het onderwerp duurzaamheid.

Resultaten

Met de campagne ‘Minder CO2 dankzij ICT’ heeft Vodafone zich gepositioneerd als de ICT-partner bij het oplossen van het klimaatprobleem. Door middel van verschillende samenwerkingen heeft Vodafone zijn betrouwbaarheid vergroot binnen de duurzaamheidssector en onder journalisten en influencers. Bij de MVO awards werden door Whatsapp 1.000 high level mensen in de sustainable industrie bereikt, BusinessInsider engagde met 25.000 B2B contacten en TMG bereikte 750.000 contacten. Het mooiste effect zagen we terug in de merkherkenning, brand consideration (onderzocht door GFK) is sinds de campagne met 11% gestegen, merk preference zelfs met bijna verdubbeld van 7 naar 11%. Deze campagne heeft een Digital Communication Award gewonnen voor de beste CSR-communicatie van 2017.

Credits

Account Director:
Content Creative:

Resultaat

776.000Bereik
Top 3 stories
Next case Droomparken: Tiny Houses