Geeft merken aandacht

Marktplaats ‘Pimp My Kip’

Marktplaats ‘Pimp My Kip’

Marktplaats

LinkedIN

Op Marktplaats waren in het voorjaar van 2016 caravans ongekend populair: zowel het aanbod als de zoekopdrachten gingen door het dak. Voeg daarbij de trend van het customizen van betaalbare tweedehands caravans (lees: klassieke oude barresl) en je hebt een mooie basis voor een PR campagne. Glasnost gebruikte dit om tijdens het Marktplaats campagnemoment ‘eropuit’, extra aandacht te krijgen voor het aanbod van caravans en campers op het platform.

Doelstellingen

  1. Brede media-aandacht realiseren rondom het aanbod van caravans op Marktplaats.
  2. Consumenten betrekken door middel van verschillende activaties op social media.
  3. Het stimuleren van meer plaatsingen van caravans op Marktplaats.

Strategie

Voor dat we aan de slag gingen was het belangrijk om te zorgen dat we met onze strategie een zo breed mogelijk publiek bereikte ondanks de commerciële boodschap. We maakten de volgende keuzes:
  • De campagne opgebouwd op basis van maatschappelijke en ‘data’ trends in combinatie met actualiteit.
  • Een samenwerking met Caravanity, de autoriteit in pimpen van Caravans, als minder commerciële third party spokesperson.
  • De caravan zelf moest het kloppend hart van de campagne zijn, zodat het altijd over caravans zou gaan.
  • Multi-channel inzet op owned, earned and paid media, om maximaal bereik te garanderen.
  • Segmentatie in boodschap richting nieuwsmedia, automotive-media en lifestyle-media voor brede relevantie.

Wat we gedaan hebben

Via de Marktplaats Facebook is een activatie opgezet voor de beste pimp-tips van volgers. Deze werden verwerkt in de oude Kip-caravan die samen met partner, en caravan-autoriteit Caravanity, is opgepakt. Vervolgens bezochten wij met het oude beestje diverse redacties om uitleg te geven over de trend en de populariteit op Marktplaats. Dit leverde direct mooie zichtbaarheid op voor Marktplaats, wat de vraag naar caravans liet stijgen. De nieuwswaarde groeide door dat we ook onderzoek over het vakantiegedrag van Nederlanders deelden. Tot slot zijn de media die we niet met de mediatour bereikten met een persbericht benaderd, en is de caravan ingezet om deze d.m.v prijsvragen in te zetten als weekendverblijf.

Resultaat

Deze combinatie resulteerde in brede media-aandacht, waaronder artikelen in zes landelijke- en regionale dagbladen en 25 online publicaties. De totale pr value van de campagne is € 326.493,37 en de reach was 12.015.893. Op de Marktplaats Facebook werden honderden ‘Pimp-tips' gepost.

Resultaat

Top 3 stories Marktplaats ‘Pimp My Kip’ Top 3 stories
PR waarde 326.493 PR waarde
Bereik 12.015.893 Bereik
Next case Introductie nieuw kokoswater