Geeft merken aandacht

KLM Geslaagde actie

KLM Geslaagde actie

KLM

LinkedINLinkedIN

 

Kan je het je nog herinneren? Het telefoontje van je docent dat je geslaagd bent voor je eindexamen? Vlag uit, feest! Tja, en dan wil je natuurlijk weg, de vrije vogel spelen! KLM hielp dit jaar een aantal geluksvogels met een ticket naar een Europese of Wereldwijde KLM- bestemming naar keuze. Hoe dan? Eind mei riep KLM alle eindexamenleerlingen in Nederland op om via een app hun vlag buiten te hangen om zo kans te maken op deze felbegeerde prijs. Maar liefst 45.000 leerlingen deden mee aan deze actie. Uit alle inschrijvingen koos KLM halverwege juni, vijftien eindexamenleerlingen en één herexamen leerling uit. Deze werd op de vroege ochtend verrast met de reuze tickets van de KLM, inclusief backpack aan hun vlaggenmast.

 

Het concept werd bedacht door NEEW. Aan Glasnost de taak om deze fantastische actie groots in de media te brengen.

Doelstellingen

  • Nationale en regionale media-aandacht over de ‘Geslaagde Actie’
  • KLM onlosmakelijk verbinden met de campagne in beeld en tekst

Strategie

De winnende eindexamenleerlingen waren verspreid over heel Nederland. Regionale media zijn altijd op zoek naar verhalen die zich in hun regio afspelen. Daarom kozen wij ervoor ons juist op deze media te richten. Door het aanleveren van een regionaal persbericht, afgestemd op winnaar, en het sturen van een fotograaf naar deze plek, was de input voor de regionale krant groot. Dit zorgde ervoor dat regionale media het nieuws makkelijk oppakten. Daarnaast werd het gedeeld op de Facebookpagina van KLM. Deze post werd binnen een mum van tijd ook gedeeld op de Facebookpagina van het RTLnieuws. Duizenden eindexamenleerlingen werden getagt, het werd gedeeld en geliked, kortom ook via social ging deze campagne helemaal los.

Uitvoering

Op de vroege ochtend van vrijdag 16 juni werden alle winnende eindexamenleerlingen verrast door een groot ticket en backpack aan de vlaggenmast thuis. Een special productieteam was midden in de nacht aan de gang gegaan met ladders en takelwagens.

 

Nadat de haan had gekraaid begon Glasnost, in samenwerking met NEEW, met het bellen van de vijftien winnaars. In deze vrolijke telefoongesprekken werd gevraagd of wij nog die dag een fotograaf langs mochten sturen om een foto van de gelukkige winnaar te maken. Ook vroegen wij of zij openstonden voor een interview met de regionale krant. In de voorbereidingen naar het evenement toe heeft Glasnost alle media en fotografen benaderd, zodat er op de dag zelf snel geschakeld kon worden.

 

Na deze actie konden de herexamenkandidaten natuurlijk niet uitblijven en daarom opende KLM eenmalig de actie zodat een herexamen kandidaat ook een ticket kon winnen. Uiteindelijk werd er één leerling gekozen en zij won na het behalen van haar herexamen een ticket naar een wereldwijde KLM-bestemming naar keuze.

Resultaten

In totaal heeft de campagne een cumulatief bereik van 22.084.626 mensen en een Pr-waarde van € 245.406 opgeleverd.

Resultaat

€ 245.406,-PR waarde
22.084.626Bereik
Top 3 stories
Next case Journalisten besturen raceauto met hersenactiviteit