Geeft merken aandacht

Journalisten besturen raceauto met hersenactiviteit

Journalisten besturen raceauto met hersenactiviteit

Vodafone

LinkedINLinkedIN

Een raceauto besturen met enkel het gebruik van hersenkracht. Toekomstmuziek? Niet meer, want Vodafone maakte dit mogelijk door hun payoff ‘The future is exciting. Ready?’ wel heel letterlijk te nemen. Met ‘Formula Brain’ kregen consumenten en media de kans om hun hersengolven om te zetten in bruikbare data om een echte racewagen te besturen via het 4G-netwerk. Glasnost werd uitgedaagd om een succesvol PR traject te smeden om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en het merk te positioneren als partner voor consumenten om nieuwe technologie te ontdekken.

Doelstellingen

• Creëer een groot bereik in de brede mediadoelgroep van Nederlandse families
• Bewijs aan journalisten en influencers dat Vodafone de mogelijkheden van nieuwe technologie demonstreert

Strategie

In de pr-strategie was het essentieel om media de kans te bieden om hun eigen verhaal over Formula Brain te creëren. In plaats van enkel de boodschap te zenden, boden we betekenisvolle context door journalisten en influencers de activatie eigenhandig te laten ervaren. De opbouw van de activatie vroeg om een gelaagde strategie die meerdere momenten bediende. Naast dat de activatie zowel consumenten, journalisten en influencers betrok, kozen we drie momenten als leidraad om een verhaal te vertellen en de boodschap in zowel nationale als regionale media te positioneren.

De gefaseerde aanpak was benchmark voor onze 3M-methode. Met name voor Moments: we hadden nu te maken met verschillende momenten, waar normaal geldt dat je voor media maar één keer de kans hebt om je verhaal te vertellen. De Message en de doelgroep (en Means) aanpassen op het moment, stelde ons in staat om de uitdaging te tackelen.

Executie

Het eerste moment van de campagne was de aankondiging van de activatie. Een lastig verhaal, want het liefst wil je direct laten zien wat ‘racen met je hersenen’ inhoudt. Gewapend met een persbericht en een teaservideo zijn een selecte groep nieuws- en lifestyle mediarelaties benaderd voor extra uitleg, waarop vervolgens het persbericht breed werd uitgestuurd naar overige relevante media. Het persbericht bevatte fase 1 van de Message: Vodafone maakt het binnenkort mogelijk voor consumenten om een echte raceauto met je hersenen te besturen. Maar eerst werden er regionale kwalificaties gehouden.

In de tweede fase werden de kwalificaties gedurende vier weken aangekondigd op provinciaal niveau. Hierbij werden regionale nieuwsmedia geattendeerd op - en uitgenodigd voor - de instore kwalificatie, waar een Vodafone woordvoerder de Message aan de journalist meegaf. Door ook regionale journalisten te koppelen aan de deelnemende consumenten, werden er relevante verhalen gecreëerd.

De Message kwam tot leven tijdens het finale-event, waarbij een echte raceauto met de hersenen werd aangestuurd. Tijdens de ochtendsessies kregen drie journalisten en influencers de kans om de racebolide daadwerkelijk met hun hersenen te besturen. Zij werden bijgepraat door Louise Meijer, Director Brand & Communications van VodafoneZiggo, die de visie achter de campagne uitlegde. Naast Algemeen Dagblad en EditieNL kreeg influencer Jayjay Boske de kans om de auto te besturen met zijn hersenen.

In de middag werd de strijd tussen de consumenten om de titel Formula Brain Kampioen op de voet gevolgd door enkele aanwezige journalisten van regionale media en lifestyle titels zoals Manify en MAN MAN. De winnaar werd direct na het evenement aan de buitenwereld bekend gemaakt via een persbericht met beeldmateriaal dat die dag is geschoten. Op dat moment werd ook het item van EditieNL uitgezonden dat die ochtend werd opgenomen.

Resultaat

  • Aankondiging – Een cumulatief bereik van ruim 13 miljoen impressies
  • Regionaal – Een cumulatief bereik van 8 miljoen impressies
  • Event – Een cumulatief bereik van meer dan 42 miljoen impressies

Credits

Senior Consultant:
Consultant:
Account Executive:

Resultaat

Top 3 stories
63.000.000Bereik
€ 541.617PR-Waarde
Next case Do you dare to take the plunge?