Geeft merken aandacht

Vodafone SmartPass

Vodafone SmartPass

Vodafone

LinkedINLinkedIN

Glasnost_Awards_EuropeanExcellence_white

Winner European Excellence Awards 2014

 

Introductie van de eerste mobiele betaaldienst

Vodafone heeft een wereldwijde samenwerking met Visa voor het introduceren van contactloos betalen met de mobiele telefoon. Na Duitsland en Spanje was Nederland het derde land waarin het contactloos betalen met de smartphone werd geïntroduceerd. Aan Glasnost de vraag, hoe gaan we dit zo groot mogelijk maken. Er was echter één complicatie, de grote banken hadden zes maanden eerder al een soortgelijk bèta-product geïntroduceerd waar veel aandacht in de media voor was geweest. Daarnaast waren op dat moment de enige contactloze betaalautomaten in Nederland op de plek van de bèta te vinden. Op het station in Leiden. Toch moest het project de uitstraling hebben van een nieuw product. Glasnost besloot daarop om op een innovatieve manier contactloos betalen naar een nieuw niveau te brengen.

 

Doelstellingen

  1. Vodafone SmartPass introduceren als de eerste contactloze en mobiele betaalmethode
  2. Brede media-aandacht realiseren die verder reikt dan alleen tech media
  3. Bestelling SmartPass stimuleren zonder native inkoop

Strategie

Om een onconventionele aanpak na te streven adviseerde Glasnost om de introductie te doen in de hippe Amsterdamse Berenstraat, onderdeel van de 9 straatjes. Met 34 kleine zaken zonder contactloze terminals in één straat was dit een behoorlijke onderneming maar wel de manier te benadrukken dat de SmartPass voor iedereen bruikbaar kan zijn. Glasnost ontwikkelde een driedelig strategie, die zich volledig in deze winkelstraat afspeelde.

 

Voor het eerste gedeelte werden ‘s ochtends de nieuwsmedia uitgenodigd om de CEO te interviewen. De interviews vonden niet plaats in een ‘saai kantoor’ maar in de eerste portemonneevrije straat ter wereld. Naast een Hollandse haringkraam en een straatmuzikant stond de CEO de media te woord. De consumentenmedia werden ‘s middags in dezelfde straat in een exclusieve boekenwinkel ontvangen voor 1-op-1 interviews, waar zij direct een demonstratie kregen van de SmartPass. ‘S avonds werden 100 influencers, waaronder de hoofdredacteur van Esquire, en fashion bloggers uitgenodigd. Zij ontvingen €60,- op een SmartPass die zij in ruil voor hun portemonnee in de straat konden uitgeven.

Resultaat

Zestig online artikelen, 45 minuten televisie in 9 verschillende uitzendingen, 300 tweets en zeven krantenartikelen. In totaal realiseerde de campagne een resultaat van € 550.000 aan mediawaarde. Nog maanden na de introductie, werd de SmartPass naast Paypal en Apple Pay door journalisten genoemd als mobiele betaaldienst.

Quote

Annelies Valk, PR manager Vodafone: “Samenwerken met Glasnost was alsof zij een verlengstuk waren van onze PR afdeling. Zowel op strategisch, creatief en executief vlak hebben ze geweldig werk geleverd.”

Resultaat

PR Waarde€ 550.000,-PR Waarde
Top 3 storiesTop 3 stories
Next case Journalisten besturen raceauto met hersenactiviteit