Geeft merken aandacht

De introductie van Twickto: het nieuwe Nederlandse Lego

De introductie van Twickto: het nieuwe Nederlandse Lego

Twickto

LinkedINLinkedIN

Vader bedenkt nieuw constructiespeelgoed, zoon legt het 22 jaar later in de schappen van Intertoys, Wehkamp en Bol.com: dat is het verhaal van Twickto. Het speelgoed bestaat uit kleurrijke bouwstenen en koppelstukken. Deze zogenaamde ‘Bricks’ en ‘Twicks’ worden met een simpele draai en klik met elkaar verbonden. Bij de Nederlandse startup staat het plezier van bouwen centraal. Glasnost had de eer om mee te bouwen aan de introductie en positionering van deze Lego-concurrent. Van de internationale introductie bij de vakhandel tot de verkoop van de eerste pakketten in Nederland.

Doelstellingen

  • Het creëren van awareness voor Twickto onder Nederlandse consumenten en de internationale speelgoedhandel;
  • Twickto positioneren als nieuw speelgoed dat kinderen plezier brengt en ze uitdagend en creatief laat bouwen;
  • Dankzij de opbouw van naamsbekendheid en merkwaarde uiteindelijk bijdragen aan de verkoop van Twickto.

Strategie

Het ondernemersverhaal van vader en zoon is de moeite waard. De manier waarop (vader) Gert-Jan het speelgoed heeft ontworpen en hoe (zoon) Robin het speelgoed van zijn vader heeft weten te realiseren inspireert. Dit verhaal stond centraal om de introductie van een nieuw Nederlands speelgoedmerk relevant te maken voor media. Op de Message, de eerste M van het 3M-model, kon Glasnost verder bouwen. We gaan terug naar februari 2017. Een eerste gigantische pr-milestone voor Twickto. Op de grootste internationale speelgoedbeurs de Spielwarrenmesse wordt het speelgoed gepresenteerd aan de vakhandel. De reacties zijn laaiend enthousiast. Tijdens de beurs heeft Robin verschillende interviews met leidende vakmedia uit onder andere Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Glasnost heeft met het internationale netwerk Novum Worldwide de interviews georganiseerd. In Nederland zijn de strategie, kernboodschappen en persmaterialen ontwikkeld, waarna lokale partners de media benaderden. Hierdoor is de relatie sterk met de journalist, maar ook de controle op de boodschap optimaal. Public relations staat of valt bij het hebben van de juiste mediarelaties. Daarom kiezen wij altijd om internationaal te werken met lokale partners met de beste contacten. Na jaren onwijs hard werken is het dan zover. September 2017: Twickto is te krijgen in honderden speelgoedwinkels in Nederland. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende locatie voor een nieuwe speelgoedhit. Toch komen de bedenkers van Twickto niet uit de dichtbevolkte Randstad, maar uit het Sallandse Lutten. Dit element maakte Twickto extra relevant voor landelijke media: ook redacties laten graag zien dat Nederland groter is dan de Randstad. De uitdaging was nu het verhaal zo te positioneren dat de werking van Twickto het best tot zijn recht komt. Daarom is er gekozen om onder embargo voor de lancering interviews te organiseren. In de interviews konden we de kernboodschappen veel beter motiveren en toelichten dan in een persbericht. Om te slagen bij lifestyle-titels, kindermedia en moederbloggers is een persoonlijke aanpak in combinatie met een mediatour opgezet. Dit vergroot de betrokkenheid van influencers direct. Kinderen van journalisten en bloggers zijn thuis verrast met een Twickto-bouwwerk. Door de verrassing waren de kinderen enthousiast, zagen de ouders het speelgoed in de praktijk en was er voor influencers direct social content. Op deze manier is de persoonlijke aanpak gecombineerd met het speelse element van Twickto en laten we direct de mogelijkheden van het product zien. Want daar draait het om: kinderen plezier brengen door ze uitdagend en creatief te laten bouwen.

Resultaten

Met deze campagne zijn verschillende doelgroepen op meerdere manieren bereikt. Er zijn onder embargo interviews georganiseerd met Algemeen Dagblad en RTL Nieuws maar ook Stoer Magazine, Kidsweek en Urban Moms. Dit waren diepgaande artikelen waar de werking en USPs van Twickto uitgebreid in zijn beschreven. In totaal heeft deze campagne een cumulatief bereik van 23.000.000 impressies opgeleverd en een gecombineerde mediawaarde van € 502.764,50.

Resultaat

Top 3 stories De introductie van Twickto: het nieuwe Nederlandse Lego Top 3 stories
PR waarde € 502.764,50 PR waarde
Bereik 23.000.000 Bereik
Next case PR-ondersteuning van Brand New Day's bank