Geeft merken aandacht

Introductie nieuw kokoswater

Introductie nieuw kokoswater

Obrigado

LinkedINLinkedIN

De kokoswaterindustrie is enorm aan het groeien. De drank kwam ooit via backpackers naar Europa, nadat zij in Azië de enorme frisse smaak van het water uit de onrijpe kokosnoot hadden ontdekt. Inmiddels is het een volwassen industrie, die vooral mensen met een gezonde en sportieve levensstijl aanspreekt. Echter, de kokoswaters die nu op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn, bevatten zonder uitzondering conserveringsmiddelen en andere toevoegingen. Totdat het Nederlands-Braziliaanse Obrigado zich in de strijd besloot te mengen. Dit bedrijf is opgericht door twee Nederlanders en heeft een stuk grond ter grootte van drie keer de Veluwe in de Braziliaanse provincie Bahia tot haar beschikking. Op een deel van deze grond zijn kokospalmen geplant, die op duurzame wijze geïrrigeerd worden. Tweederde van het gebied is, vanuit natuurbehoud, onaangeroerd gebleven.

Het land wordt onderhouden door de oorspronkelijke bewoners van het gebied, die ondersteund worden door Obrigado. Er wordt voorzien in onder andere onderwijs en huisvesting en als een ‘dankjewel’ (de letterlijke vertaling van Obrigado) naar de omgeving.

Obrigado haalt op een bijzondere en unieke manier, zonder tussenkomst van zuurstof en licht, kokoswater uit de noot. Een methode waarop wereldwijd patent ligt waardoor het kokoswater vers blijft en dezelfde smaak als rechtstreeks uit de kokosnoot gegarandeerd wordt. Aan Glasnost de vraag: hoe positioneren we ons in een volwassen kokoswatermarkt als merk?

Doelstellingen

  1. Het merk Obrigado introduceren bij Nederlandse media, bloggers en influencers in de Benelux
  2. Zowel het zakelijk- als het productverhaal van Obrigado vertellen
  3. Creëer ambassadeurs die op de langer termijn bij het project betrokken zijn.

Strategie

Omdat de kokoswater hype al op z’n hoogtepunt is, heeft Glasnost geadviseerd samen te werken met vijf merkambassadeurs die. Voorafgaand aan de productintroductie in de markt werd in samenwerking met 5 influencers content gemaakt die op zowel eigen als op Obrigado kanalen werd gedeeld. Hiermee werd al lading gegeven aan het merk in zowel de Nederlandse als de Belgische markt. Hierna vond een gefaseerde introductie voor media plaats in de gehele Benelux.

Wat hebben we gedaan

De vijf ambassadeurs werden uitgekozen op hun bereik in diverse doelgroepen. De focus lag op de food, lifestyle en health branche.Bij de brede persintroductie zijn er via een redactietour diverse media in Nederland en België, waaronder Santé, Flair, Jan en Chicks Love Food in aarkaing gekomen merk Obrigado en haar merkbeleving. In een klassieke Volkswagen camper kregen de journalisten en influencers een 360 graden video te zien van de Obrigado plantage.Ten slotte hebben nieuwsmedia zoals BNR, De Telegraaf en Kanaal Z uitgebreid gesproken met de CEO van Obrigado, Piet Dörr. Ook zijn er nog 50 losse perspakketten naar media verzonden.

Resultaten

Met deze campagne zijn journalisten uit het lifestyle en health segment bereikt. Met de ambassadeurs is in totaal een mediawaarde behaald van € 35.425,00. Naar aanleiding van de mediatour is € 188.977,17 en hebben we 5.711.470 mensen bereikt. In totaal resulteerde deze campagne dus in een PR waarde van € 224.402,17

Resultaat

Top 3 stories Introductie nieuw kokoswater Top 3 stories
PR waarde €224.402,17 PR waarde
Bereik 5.711.470 Bereik
Next case Payconiq België