Geeft merken aandacht

Smartjacket

Smartjacket

Vodafone

LinkedIN

Hoe kun je smart omgaan met de mobiele telefoon op de fiets?

Cannes awars Glasnost_Awards_TheLovieAwards_white Glasnost_Awards_DigitalCommunicationAwards_white

Nominatie Cannes Lions 2017, Winner Lovie Award 2016 en Nominatie Digital Communication Awards 2016

 
Vodafone is sinds een aantal jaar actief op het gebied van mobiliteit. Voorbeelden zijn de verkeersinformatie van TomTom, de onsteelbare fiets van VanMoof of de connected bussen en trams van Connexxion. Naast deze innovaties is er veel discussie over de smartphone in het verkeer. Vodafone besloot daarop om samen met de Fietsersbond na te denken hoe de mobiele telefoon smart kon worden ingezet op de fiets en ontwikkelde met hun reclamebureau DDB de ‘Smartjacket’. Een slimme jas die door middel van een smartphone met Google Maps, LED’s op de mouwen en de rug en een Raspberry Pi probleemloos door het verkeer kan navigeren zonder de smartphone in de hand te houden. Kortom een ‘conceptcar’ voor op de fiets.

Doelstellingen

  1. Zorgen voor brede media-aandacht met de juiste PR-insteek
  2. Aandacht krijgen in tien verschillende media met een bereik van meer dan 3.000.000
  3. Een campagne ontwikkelen die verder gaat dan één nieuwsmoment

Strategie

Om echt impact te maken op het domein van de fiets was een samenwerking met de Fietsersbond belangrijk. Met deze externe partij als onderdeel van de campagne werd de wethouder van verkeer in Amsterdam, Pieter Litjens uitgenodigd om als eerste de jas uit te proberen onder toeziend oog van diverse media. Na het gelijktijdig uitsturen van het persbericht werd een sneeuwbal van nieuwsaandacht in gang gezet en diverse media namen na het launchmoment zelf contact op om deze futuristische jas te testen. De jas en de campagne waren daardoor meerdere weken in het nieuws. Het sluitstuk van de campagne was een expert-sessie over de toekomst van mobiliteit georganiseerd op de TU Delft tijdens TEDxDelft.

Resultaat

8 RTV items waaronder BNR, Radio 10 en RTL Late Night, 17 print artikelen waaronder De Telegraaf, Het Parool en Metro, 47 online artikelen met o.a. Nu.nl en Lindanieuws.nl met in totaal € 704.188 aan mediawaarde en een cumulatief bereik van 38.203.910. De Smartjacket werd daarnaast in genomineerd voor de Cannes Lions 2016 in de categorie PR.

Resultaat

Top 3 stories Smartjacket Top 3 stories
PR waarde € 704.188 PR waarde
Bereik 38.203.910 Bereik
Next case Kinderen motiveren de twaalf provincies van Nederland te bezoeken