Geeft merken aandacht

High fashion: KLM introduceert Jet Legs

High fashion: KLM introduceert Jet Legs

KLM

LinkedINLinkedIN

KLM Royal Dutch Airlines is altijd op zoek naar manieren om zichzelf opnieuw uit te vinden en haar frontrunner positie te behouden. Daarnaast is KLM continu zoekende naar hoe zij reizen comfortabeler kan maken en onvergetelijke (reis)ervaringen kan creëren.

 

Comfortabel reizen en er tegelijkertijd fashionable uitzien blijft een lastige opgave. Daarom introduceerde KLM in oktober 2019 de Jet Legs: een comfortabele en trendy trainingsbroek die gedragen kan worden tijdens je vlucht, maar ook het dagelijks leven. KLM ontwikkelde Jet Legs met een knipoog naar een enorme modetrend, vooral op Instagram.

 

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij introduceerde de broek in een beperkte oplage van 5000 stuks. Aan Glasnost de vraag om een internationale PR en influencercampagne te starten rondom deze introductie in een aantal focusmarkten van KLM: Nederland, Duitsland, Scandinavië en Groot-Brittanië. Naast zichtbaarheid waren er de volgende onderliggende doelstellingen: het aanspreken van een nieuw publiek op Instagram en KLM’s aanbod van Instagramcontent verbreden.

Fashionable op reis

Om de Jet Legs te introduceren in deze vier markten kozen we voor een aantal tactics. We begonnen met het creëren van meer nieuwswaarde rondom comfortabel reizen. In de vier focusmarkten voerden we een onderzoek uit om meer te weten te komen over de kledingkeuzes van reizigers. De onderzoeksresultaten werden gebundeld tot een nieuwswaardige persbericht.

Om ook een breed mode- en lifestyle publiek te bereiken werkten we samen met vier internationale influencers: Fred van Leer (NL), Gitta Banko (DE), Madeleine Pedersen (NO) en Kavita (GB).

We daagden hen uit om een duurzame  look te shoppen met de Jet Legs als basis. Een look die zowel gedragen kon worden tijdens de vliegreis als in het dagelijks leven. De shopping spree en het eindresultaat werden vervolgens gedeeld via hun social mediakanalen, waarbij uiteraard werd opgeroepen om de Jet Legs te kopen op de KLM webshop.

De content die deze influencers maakten werd vervolgens gebruikt op het Instagram kanaal van KLM, waarmee meer dan 1.3 miljoen potentiële reizigers werden bereikt.

Voor een extra publiciteit push werd de Jet Legs naar verschillende high profile influencers en BN’ers in Nederland verstuurd, zoals Miss Montreal, Gabriela de Graaf en Tim Douwsma.

Resultaten

Dat de Jet Legs in de smaak vielen bij het internationale publiek werd al snel duidelijk: binnen een week was de volledige collectie uitverkocht. De PR campagne leverde in Nederland een PR waarde op van ruim €150.000 en had een cumulatief bereik van ruim vijftien miljoen. De introductie van de Jet Legs werd in Nederland opgepikt door onder meer Het Parool, Grazia, RTL Nieuws, WINQ, Manify en FHM. De internationale PR campagne bereikte verschillende travel- en lifestyle media in de verschillende markten. Door middel van het samenwerken met de vier influencers bereikten we ruim 600.000 Instagramgebruikers.

Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines

Conceptontwikkeling Jet Legs: DEPT

Social Media Bureau: Boomerang

Meer weten?

Bijvoorbeeld over hoe wij regie pakken op de magische mix van native advertising, influencer marketing en PR? Of hoe jij je medianetwerk zo kunt inzetten dat er een maximaal bereik in free publicity behaald wordt? Neem dan contact met ons op.

Credits

Account Direction:
Wouter Glaser
Next case Jari zoekt huisgenoot