Geeft merken aandacht

Destiny 2 – Battle of the Clans

Destiny 2 – Battle of the Clans

Activision Blizzard

LinkedINLinkedIN

Destiny 2 is een futuristische first person shooter ontwikkeld door Bungie en uitgegeven door Activision. Je reist door het zonnestelsel en neemt het op tegen de Red Legion, terwijl je geheimen ontdekt en bondgenoten helpt. Op 4 september kwam de nieuwe uitbreiding Forsaken uit, waarbij tevens een nieuwe modus werd geïntroduceerd: Gambit. In deze modus nemen twee teams van vier personen het tegen elkaar op in een competitieve PvEvP wedstrijd.

 

Glasnost kreeg de opdracht om een creatief concept te ontwikkelen rond de lancering van Forsaken. Waar Destiny 2 lovende recensies had bij de lancering, nam het sentiment af na de eerste twee (kleinere) uitbreidingen. Veel fans waren het vertrouwen in de game verloren. Er is een grote community, maar deze is niet heel zichtbaar en daarnaast waren er maar weinig creators die de videogame streamden via sociale kanalen als YouTube en Twitch.

Doelstellingen

  • Win het vertrouwen van de community terug
  • Enthousiasmeer media voor Forsaken
  • Betrek creators bij de franchise

Strategie

Voor het ontwikkelen van een passende strategie hebben we ons eerst eens goed verdiept in de game en de community. Nadat het halve zonnestelsel te hebben gezien en duizenden vijanden te hebben verslagen was het duidelijk; dit is een game die draait om de community. Samen het zonnestelsel verkennen en zij aan zij vechten om de vijand te verslaan. Binnen de game kun je je aansluiten bij een clan. Een clan is een groep van maximaal 100 spelers die samen speciale missies, perks en beloningen kunnen vrijspelen. De clans hebben ieder een persoonlijke clan banner en hebben regelmatig contact met elkaar via verschillende fora en social media.

 

Om het vertrouwen van de community terug te winnen hebben we ervoor gekozen om de community centraal te zetten met een community event. Hiermee konden we de rivaliteit tussen de clans een aanjagen en hadden de clans mogelijkheid om te vertellen wat de game voor hen betekent. Van verschillende journalisten en creators was bekend dat ook zij in clans actief waren, waardoor zij direct betrokken konden worden. Om het bereik te vergroten is een samenwerking opgezet met Sony Playstation en Game Mania.

Uitvoering

De uitvoering bestaat uit twee onderdelen; het ‘Battle of the Clans’ evenement en in aanloop daarnaartoe een webserie waarin zes verschillende clans worden geïntroduceerd. Clans uit de Benelux konden zich aanmelden om deel te nemen aan ‘Battle of the Clans’, waarbij iedere clan zijn vier beste strijders kon nomineren om hen te vertegenwoordigen. Bij Pakhuis de Zwijger streden in de nieuwe Gambit modus om de titel ‘Beste Clan uit de Benelux’.

 

In aanloop naar het evenement hebben we een webserie geproduceerd voor de social kanalen van Destiny, waarin de spelers van de zes Clans de kans kregen zichzelf te introduceren. Daarbij konden de spelers zichzelf voorstellen en meer vertellen over wat hun clan bijzonder maakt. Sommige spelers die al jaren samen spelen hadden elkaar nog nooit in het echt ontmoet, wat voor leuke video content zorgde. Deze video’s werden tevens gedeeld met media, die deze doorplaatsten via hun kanalen.

Resultaat

  • Hoogste organische bereik op Facebook in één week gedurende 2018
  • Engagement op Facebook meer dan verdubbeld gedurende Battle of the Clans
  • Bereik: 2.000.000+

Credits

Content Creative en Innovator:
Account Executive:

Resultaat

2.000.000+Bereik
Next case BN’ers laten zien hoe Nederlands de Google Assistent is