Geeft merken aandacht

De Glasnostformule voor business-to-businesscommunicatie

De Glasnostformule voor business-to-businesscommunicatie

Top 3 cases

LinkedINLinkedIN

We hebben bij Glasnost inmiddels een flink trackrecord opgebouwd als het gaat om b2b-communicatietrajecten. Die zijn alleen vaak minder zichtbaar in cases. Van pro-actieve structurele pr-ondersteuning tot de productie van volledige contentcampagnes en sustainability reports. Als rebellen van het communicatielandschap weten wij altijd wel een weg te vinden naar de hoofden en harten van de doelgroep. Ook voor business-to-business doen we dat graag net iets anders dan de rest, namelijk door alle nieuwe mogelijkheden te omarmen. We denken middelenvrij, omdat elke vraag uniek is en de oplossing en het uiteindelijke resultaat dus ook. Dat is de reden dat bedrijven zoals Adyen, Tata Consultancy Services en VodafoneZiggo voor b2b met ons werken. In deze case zoomen we kort in op enkele facetten van onze aanpak en laten we een selectie van onze cases zien voor de business-to-businessmarkt, met name gericht op technologiegedreven bedrijven. Laat je inspireren.

 

One size does not fit all
Om je doelgroep te bereiken moet je weten welke behoeften die heeft. Het bieden van relevantie en waarde voor je doelgroep is waar het om draait. Hoe zit dat bij jouw doelgroep? Weet je echt waar ze behoefte aan hebben? Wij beginnen altijd met een analyse van de doelgroep en het merk. We gaan op zoek naar de ‘Customer Want’ en de ‘Brand Need’. Waar deze dimensies elkaar overlappen bouwen we onze campagnes. Dat is waar ‘the magic happens’.

De Glasnostformule voor business-to-businesscommunicatie

 

Maak complexe materie begrijpelijk en impactvol

Technologie is een drijvende kracht achter veel ontwikkelingen in de economie en binnen bedrijven. Er wordt gewerkt vanuit de cloud, gewinkeld via de webshop, de klantenservice wordt ondersteund met chatbots, er zijn talloze apps, sensoren die machines doormeten en algoritmes die beslissingen maken. Allemaal geweldige toepassingen waarmee je je als bedrijf kunt onderscheiden van je concurrentie. Glasnost helpt om complexe materie begrijpelijk te maken en te vertalen naar begrijpelijke interessante content voor de doelgroep. We keep it simple, stupid.

 

Technologie gaat over mensen, communicatie dus ook

Het gaat niet om de technologie, maar wat je ermee kunt en hoe het de levens van mensen verandert. Wat is de impact op het bedrijf, de werknemers, de klanten, het milieu en de maatschappij? Voor Vodafone ontwikkelden we een serie video’s over de impact van Internet of Things op bijvoorbeeld de thuiszorg, luchthavens en de farmaceutische industrie. De kracht zit hem in de samenwerking met businesspartners die kunnen aantonen wat technologie voor hen mogelijk heeft gemaakt. Persoonlijke verhalen dus.

 

Ook voor Tata Consultancy Services gebruiken we dezelfde strategie, waarbij we complexe materie begrijpelijk maken en potentiële klanten inspireren. Bijvoorbeeld de samenwerking met Damen Shipyards, in de ontwikkeling van de ‘connected vessel’ of Scandinavian Airlines, die met behulp van technologie de meest klantgerichte en duurzame vliegtuigmaatschappij ter wereld wilt worden. Het draait hierbij vooral om visie en ambitie.

 

Slimme b2b-strategie: earned, owned and paid

Belangrijk is natuurlijk de vraag hoe je dat verhaal bij je doelgroep gaat krijgen. Vanuit Glasnost adviseren we altijd een mix van verschillende redactionele mogelijkheden. Wij geloven in de kracht van pr, maar ook branded content en slimme samenwerkingen zijn geweldige tools om je boodschap bij de doelgroep te laten landen. Vergeet niet dat jouw b2b-klant ook gewoon een consument is. Uiteraard richten we ons op de vakpers, maar als we de kans zien om breder te gaan pakken we dat met beide handen aan, mits relevant uiteraard. Onze mediastrategie zorgt voor een sterke mix van kanalen die we in kunnen zetten om je verhaal voor het voetlicht te brengen. Zo combineren we gegarandeerde zichtbaarheid met een impactvol verhaal.

 

ONZE TOP 3 CASES

 

1. TCS x KLM: partnership video

Een van de marktleiders op het gebied van technologische transformatie is Tata Consultancy Services (TCS). TCS en KLM ontwikkelden samen onder meer de mobiele apps voor boekingen en reserveringen, maar ook de socialmediabot BlueBot voor KLM. Pieter Elbers, CEO van KLM, bezocht het TCS-kantoor in het Indiase Chennai ter ere van de 25-jarige samenwerking. Glasnost produceerde een video waarin het succesvolle partnership tot uiting kwam. De video is zowel intern als extern zeer enthousiast en succesvol ontvangen. Lees de hele case hier.

 

2. Vodafone: minder CO2 dankzij ICT (duurzaamheidscampagne)

Door de inzet van ICT kunnen alledaagse apparaten ‘slim’ worden gemaakt en daarmee activiteiten en processen geoptimaliseerd worden. Vodafone wilde de positieve impact van ICT op klimaat onder de aandacht brengen en zakelijke klanten van Vodafone inspireren slimme technologie in te zetten om de CO2-uitstoot te
reduceren. Door middel van verschillende samenwerkingen met onder meer MVO Nederland en Stichting Natuur & Milieu en een pr- en content campagne heeft Vodafone zijn betrouwbaarheid binnen de duurzaamheidssector en onder journalisten en influencers vergroot.

 

Deze campagne won een Digital Communication Award voor de beste CSR-communicatie van 2017. Lees de volledige case hier.

 

 

 

3. Smit & Zoon: product passport (duurzaamheidsprogramma)

Smit & Zoon is een toonaangevende leverancier van chemicaliën die worden gebruikt in de leerindustrie. Een familiebedrijf van al zeven generaties oud, dat handelt met de toekomstige generaties in gedachten. Wij werden gevraagd om het product passport te ontwikkelen, een eenvoudig te gebruiken boekje met gedetailleerde informatie over het effect van de Smit & Zoon chemicaliën op het leer én het milieu. Het product passport werd in de industrie geïntroduceerd met een video en ondersteund met pr. Een zeer succesvolle introductie voor een potentieel nieuwe industrie standaard.  Lees de volledige case hier.

Meer weten?

Bijvoorbeeld over hoe wij de juiste verhalen boven tafel wisten te krijgen? Hoe onze formule voor jou kan werken? Of welke vormen van b2b-communicatie er allemaal mogelijk zijn? Neem dan contact met ons op.

 

Credits

Account Director:
Content Creative:
Next case Introductie Netflix &Chilll’d