Geeft merken aandacht

De eerste ready-to-drink van Licor 43

De eerste ready-to-drink van Licor 43

Licor 43

LinkedINLinkedIN

Als het grootste likeurmerk van Nederland aan je vraagt om de introductie te verzorgen van een nieuwe ready-to-drink cocktail, antwoorden we bij Glasnost natuurlijk met een volmondig ‘JA!’. Deze nieuwe cocktail is een bruisende mix van de unieke smaak van Licor 43 en echt fruitsap en is te verkrijgen in twee smaken: Lemon en Berry. Aan Glasnost de vraag om media-aandacht te creëren voor deze nieuwe innovatie. 

Claim het juiste moment

Begin juni bevonden we ons in een roerige tijd. Veel Nederlanders zaten nog thuis en reizen zat er nog niet in. Op warme dagen waren we aangewezen op de tuin en het balkon. Daarom hebben we in al onze communicatie dit borrelmoment geclaimd: Licor 43 Fresco hét perfecte drankje voor een vakantie in eigen land. Een belangrijk onderdeel van de PR strategie bij deze productintroductie was het proefmoment voor journalisten. Journalisten werden persoonlijk benaderd om het product te proeven. Zij kregen als allereerste de kans om de smaakt te proeven en erover te schrijven. Doordat Licor 43 autoriteit is op het gebied van likeuren, konden wij middels het pitchen van een persbericht en het aanbieden van een proefpakket aan journalisten, veel mediapublicaties generen. Dit is een uitzonderlijke situatie, want media vinden de ‘message’ van een productintroductie vaak te commercieel waardoor we wijken naar ‘means’ of ‘moments’, onze andere twee M’s in het 3-M model. 

Nadat journalisten hadden geschreven over het product, ontvingen influencers en experts een Spaans, Instagrammable borrelpakket om Licor 43 Fresco onder de aandacht te brengen. Via dit PR pakket speelde we in op het vakantie moment thuis. In het pakket zat een koeler zodat de drankjes altijd koud geserveerd kunnen worden. Ook hebben we in samenwerking met tien influencers een barter deal opgezet. Want ondanks dat Fresco het perfecte drankje is voor thuis, drinken we het liefst cocktails aan de bar. Daarom hebben we een custom made Licor 43 Fresco balkonbar ontwikkeld voor influencers waarmee we gegarandeerde coverage momenten hebben gerealiseerd. Samen met de Spaanse tapas creëerde we hét zomermoment in Nederland met Licor 43.

Resultaten

De verschillende tactieken zoals de 1-op-1 pitches, het persbericht, de PR pakketten en de barter bewezen al snel effectief te zijn en leidde tot veel coverage. Zo hebben veel mediatitels geschreven over dit nieuwe drankje, waaronder Amayzine, Flair en Girlscene. Daarnaast gingen de perspakketten viral en hebben veel influencers, waaronder Uit Paulines Keuken (124.000 volgers) en Cravings in Amsterdam (127.000) dit lekkere drankje gedeeld met hun volgers. Uiteindelijk is een cumulatief bereik gegenereerd van meer dan 12 miljoen en een PR waarde van €390.000. Wij trekken er nog een open!

Benieuwd of jouw productintroductie net zo’n effect gaat opleveren middels PR? Glasnost geeft graag advies hoe jij het beste jouw innovatie op de markt kunt brengen en hoe je het medialandschap aanspreekt!

Credits

Senior Consultant:
Consultant:
Account Executive:

Resultaat

12 miljoenCumulatief bereik
€390.000PR waarde
Top 3 Stories
Next case Verbeter de wereld met je reis