Geeft merken aandacht

Bungee Fitness

Bungee Fitness

Ben and Jerry's

LinkedINLinkedIN

Geen lepel? Geen probleem! Dat is de pay-off van Slices On The Dough, ijs-uit-de-hand van Ben & Jerry’s. Met deze plak Ben & Jerry’s ijs uit het midden van een pint kun je het bekende roomijs met chunks nu altijd en overal eten. Om de nieuwe Slices te introduceren in Nederland, klopte het ijsmerk bij Glasnost aan.

Doelstellingen

  • Media-aandacht genereren rond de introductie van Slices On The Dough van Ben & Jerry’s in Nederland, met nadruk op de nieuwe manier om het ijs te ervaren.
  • Bestaande en nieuwe Ben & Jerry’s-fans bij de productlancering betrekken, ze aanspreken en enthousiasmeren.

Concept & strategie

Ben & Jerry’s is een sterk merk dat voor plezier staat – een gevleugelde uitspraak van oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield is niet voor niets: If it isn't fun, why do it? Dit was een belangrijk uitgangspunt voor onze PR- en influencerstrategie: de doelgroep laten zien dat het niet alleen handig, maar ook leuk is om on the go Ben & Jerry’s te eten. Om influencers en relevante media te overtuigen van het eetgemak en de smaak van de Slices, was het belangrijk dat ze het nieuwe ijsje konden proeven.
Om een groot bereik en online zichtbaarheid te garanderen, adviseerde Glasnost Ben & Jerry’s de ijsjes onder de aandacht te brengen via influencers. De aanpak bestond uit het bezorgen van try out first-pakketten bij micro en macro-influencers, kort voor de productlancering in april, en in de weken daarna het uitnodigen van enkele influencers voor een unieke beleving, waarbij de Slices tijdens de activiteit gegeten werden.

Uitvoering

Om awareness te creëren rond de productlancering werd een persbericht over Slices On The Dough verstuurd naar redacties van relevante lifestyle- en foodmedia, zoals Culy.nl, BLVD en Amayzine.com. IJs moet je proeven; daarom volgde een redactietour langs onder andere NSMBL, Man-Man en VIVA. Enkele populaire influencers kregen een speciaal ontworpen Ben & Jerry’s-ijspakket toegestuurd, een branded fanny pack met daarin onder andere de Slices. Het concept van ijs on the go werd in alle uitingen benadrukt.
Om online engagement te stimuleren, nodigden Glasnost en Ben & Jerry’s een aantal influencers uit om een Slice te eten op een onverwacht moment: zwevend door de ruimte tijdens bungee fitness, in een ijscabine van Freezelab en in een Hot Tug, een varende hottub. Een aanpak die net zo speels is als het merk. De keuze viel op Ben & Jerry’s-fans Leonie ter Veld (Gewoon wat een studentje 's avonds eet) en Claartje Schröder (Foodness.nl) en nieuwe fans Moïse Trustfull (Bymoise), Bonnie Notthroth (Boncolor) en Amber Jiao Biesma (Amberxjiao), die een goede fit met het merk bleken te zijn. In de video’s die Ben & Jerry’s van deze ervaringen maakte en de eigen online content die de influencers plaatsen, spatte het plezier ervan af.

Resultaten

Doordat Ben & Jerry’s een sterk en populair merk is, slaagde de pr-campagne erin op basis van free publicity brede aandacht voor Ben & Jerry’s te genereren. De speelse, authentieke influencervideo’s, gemaakt door Ben & Jerry’s en influencers zelf, spraken bestaande liefhebbers aan en wisten nieuwe fans aan zich te binden. Earned media was er onder meer in de vorm van content op Culy, Girlscene en Beautify en Instagramstories van food-influencers zoals Monique van Loon, Laura’s Supervood en Anne Travel Foodie, en lifestyle-influencers zoals Saske de Schepper, Inger Vierhout en Mira Ennen. De campagne leverde een PR-waarde op van 177.000 euro op en een cumulatief bereik van ruim 5,8 miljoen.

Credits

Account Director:
Consultant:
Account Executive:

Resultaat

5,8 miljoenCumulatief bereik
€177.000PR waarde
Top 3 Stories
Next case Barista at home