Geeft merken aandacht

Budget Maid

Budget Maid

Hivos

LinkedIN

Glasnost_Awards_TheLovieAwards_white Glasnost_Awards_DigitalCommunicationAwards_white

Winner Silver Lovie Awards 2016 en Nominatie Digital Communication Awards 2016

 

Help de Hulp

Wereldwijd worden zo’n 500.000 Indonesische vrouwen door dubieuze bemiddelingsbureaus misleid en belanden vervolgens als dienstmeid in de Golfstaten. Zij leven hier in isolement en zijn vatbaar voor misbruik, uitbuiting en geweld. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat van alle zelfmoorden in Saudi-Arabië, 55% bestaat uit deze dienstmeisjes.

Hivos maakt zich sterk om deze dienstmeisjes uit hun geïsoleerde wereld te krijgen door een sms-dienst te faciliteren tussen de dienstmeiden en Hivos. Glasnost en Tape werden gevraagd aandacht te vragen voor de situatie van deze geïsoleerde vrouwen.

 

Doelstellingen

  1. Nederland bewust maken van het bestaan van deze dubieuze Dienstmeid bureaus en de barre omstandigheden waren in de dienstmeiden leven
  2. Bewustzijn creëren voor de oplossing die Hivos biedt

Strategie

Onze eerste strategie was om journalisten bekend te maken met Hivos en hun projecten, door de journalisten in Indonesië uit te nodigen om ex-dienstmeiden te interviewen. De wervingsbureaus zijn echter gevestigd in Indonesië en de dienstmeiden zijn werkzaam in de Golfstaten, die zeer besloten gemeenschappen hebben, waardoor het lastig is een goed verhaal te kunnen schrijven. De problemen zijn vaak niet direct zichtbaar omdat het te ver weg is en vaak plaatsvindt achter gesloten deuren. Daarom aan Glasnost de taak om met gewaagde strategie te komen, om het probleem ook in Nederland zichtbaar te maken.Om de situatie onder het oog van de Nederlandse bevolking te krijgen werd in Amsterdam een pop-up winkel geopend waar je je eigen ‘dienstmeid kon huren’. Een verkoopman prees de dienstmeiden de hemel en benadrukte dat ze super goedkoop waren, goed luisteren en bereid zijn lange dagen te werken. In een etalage lieten de dienstmeiden het publiek hun beste kwaliteiten zien; van strijken en stofzuigen tot aan het verschonen van luiers. Het klinkt misschien absurd, maar de winkel is gebaseerd op foto’s van soortgelijke winkels in Singapore en Jakarta.De pers werd uitgenodigd om de winkel te bezoeken waar zij in gesprek konden gaan met een woordvoerder van Hivos, om zo het bereik van de campagne te vergroten. Daarnaast werden de reacties van voorbijgangers gefilmd, verwerkt en gebruikt als een promotionele video.

Resultaat

Voor de komst van de pop-up winkel, besteedde alleen NGO trade media aandacht aan dit onderwerp. Na de komst van de winkel verschenen er echter vier artikelen in nationale dagbladen waaronder De Telegraaf, elf online artikelen waaronder RTL Nieuws en maar liefst twee RTV-items. Totaal resulteerde dit in een mediawaarde van €323.843,20 en bereikte de campagne maar liefst 11.065.487 mensen. De video werd door 1 miljoen unieke bezoekers bekeken, op zowel Facebook als YouTube.De campagne won zowel de IDleaks awards (publiek en juryprijs) als een zilveren Lovie Award, de meest prestigieuze internetprijs van Europa.

Resultaat

Top 3 stories Budget Maid Top 3 stories
PR waarde 323.843,20 PR waarde
Bereik 11.065.487 Bereik
Next case PR-ondersteuning van Brand New Day's bank