Geeft merken aandacht

Bowers & Wilkins: Vinyl, Food & Storied Sound

Bowers & Wilkins: Vinyl, Food & Storied Sound

Bowers & Wilkins

LinkedINLinkedIN

Kraakhelder geluid, muziek van studiokwaliteit en topdesign: daar staan de luidsprekers van Bowers & Wilkins al jaren om bekend. Ze staan niet voor niets in de legendarische Abbey Road Studios en vele andere opnamestudio’s wereldwijd. Met de nieuwe 600 Serie, bestaande uit onder andere een boekenplankspeaker en vloerstaande luidspreker, richt het merk zich op een brede doelgroep van muziek- en filmliefhebbers. De serie biedt de hifi-muziekervaring die audiofielen willen, voor een prijs die iedere muziekliefhebber aanspreekt. Maar hoe kan een toonaangevend high-end speakermerk, tot dusver in het hoge segment, die boodschap op een authentieke manier overbrengen? Voor o.a. die vraag zijn Bowers & Wilkins en Glasnost een structurele samenwerking aangegaan.

 

Aan Glasnost de vraag om Bowers & Wilkins in de Benelux op de kaart te zetten en het merk te presenteren aan een bredere doelgroep met de 600 Serie als eerste wapenfeit.

Doelstellingen (ongoing)

  • Bowers & Wilkins in de Benelux positioneren als een innovatief, creatief en kwalitatief merk op het gebied van luidsprekers en hoofdtelefoons
  • Bowers & Wilkins bekend maken onder een bredere media doelgroep
  • Bowers & Wilkins profileren als (betaalbaar) kwaliteitsmerk

Doelstellingen 600 Serie

  • Media-aandacht genereren rondom de introductie van de nieuwe 600 Serie
  • Een pr-campagne ontwikkelen die influencers en media uitnodigt de speakers van Bowers & Wilkins uit te proberen en ze overtuigt van de kwaliteit

Strategie

‘The best loudspeaker isn’t the one that gives the most, it’s the one that loses the least’, zei oprichter en muziekliefhebber John Bowers toen hij in de jaren zestig zijn zoektocht naar de perfecte luidspreker begon. Het resultaat van die zoektocht laat zich niet in woorden vangen: wil je muziek laten klinken zoals de muzikant het bedoeld heeft, dan moet je dat laten horen. Deze ervaring overbrengen vormde de eerste uitdaging voor Glasnost. Bovendien was de nieuwswaarde (in ons 3M-model: Message) niet sterk genoeg om een brede doelgroep aan te spreken, doorgaans schrijven vrijwel alleen audiomedia over high-end audio.

 

Om het ‘instapmodel’ van Bowers & Wilkins onder de aandacht te brengen bij een breed publiek, koos Glasnost voor een strategie met beleving als uitgangspunt: een evenement (Means) waarbij millennials, influencers, lifestyleblogs en (audio)journalisten kennismaken met Bowers & Wilkins en elkaar. Het evenement diende ook als kick-off van de samenwerking tussen het speakermerk en Glasnost.

Uitvoering

De 600 Serie van Bowers & Wilkins staat bekend om ‘storied sound’: geluid dat gelaagd, helder en zuiver wordt weergegeven voor een levensechte ervaring. Glasnost koppelde hieraan een concept waarbij ook de muziekbeleving zelf gelaagd wordt: de 18 genodigden werd gevraagd een favoriet nummer te selecteren en op de avond zelf – een ‘vinylavond’ met een etentje in het Vaudeville Theater – hun herinneringen aan dat nummer te delen met de zaal.

 

Het leverde een avond met een lach en een traan op, waarbij de muziek extra betekenis kreeg door persoonlijke verhalen en emoties. Zelfs audiofielen hadden het niet over technische specificaties, maar wat muziek met je doet. Tegelijkertijd luisterden de genodigden naar muziek van studiokwaliteit en zagen ze het fraaie design van de speakers met eigen ogen. Voor deze avond schakelde Glasnost Hans Brouwer, founder en CEO van Massive Music, in als moderator. De iconische Amsterdamse platenzaak Concerto verzorgde de lp’s.

Resultaten

Het kick-offevenement heeft geresulteerd in aandacht voor de 600 Serie van Bowers & Wilkins op diverse blogs. In totaal werd een mediawaarde bereikt van ruim 60.000 euro, vooral via online media, waaronder ook veel social media. Glasnost heeft het merk aan een bredere doelgroep geïntroduceerd en de awareness rond het merk vergroot. Een geslaagd begin van onze samenwerking met Bowers & Wilkins.

Credits

Account Director:
Account Executive:

Resultaat

492.266Bereik
€60.000PR waarde
Next case Breyers Delights: Tasting is believing!