Geeft merken aandacht

AXE krijgt jongeren aan de praat over seksualiteit en daten met ‘Talk of Shame’

AXE krijgt jongeren aan de praat over seksualiteit en daten met ‘Talk of Shame’

Axe

LinkedINLinkedIN

Achtergrond
Uit onderzoek van kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers en Soa Aids Nederland (2019) komt naar voren dat Nederlandse jongeren (15 – 25 jaar) zeer ontevreden zijn over de seksuele voorlichting die ze op school krijgen, maar het tegelijkertijd ook een ongemakkelijk gespreksonderwerp vinden met zowel ouders als vrienden. Als gevolg hiervan keren ze tot het internet voor informatie, wat met het vele pornografische materiaal  kan leiden tot een vertekend beeld en problemen op seksueel vlak op latere leeftijd. Glasnost ontwikkelde voor AXE de Talk of Shame campagne, die in het teken staat van het gesprek over seksualiteit, met als missie om daarmee taboes rond seksualiteit, daten en alles daartussenin te doorbreken.


Kaartspel
Voor de campagne is gekeken naar manieren om het gesprek tussen jongeren op gang te brengen. Hier is onder andere een kaartspel voor ontwikkeld, waarin prikkelende vragen binnen het thema op een speelse manier aan bod komen. Voor dit kaartspel hebben we in samenwerking met seksuologe Eveline Stallaart vragen opgesteld. Deze conversation starters moeten jongeren helpen op een leuke en luchtige manier het gesprek met elkaar aan te gaan. Het kaartspel was in oktober in een oplage van ca. 35.000 stuks verkrijgbaar bij Kruidvat bij aankoop van twee AXE producten.

 

YouTube Livestream
Naast het kaartspel is een driedelige Talk of Shame content serie ontwikkeld die live via drie verschillende YouTubers werd gestreamd: Defano Holwijn, Korthom en Jeroen van Holland. In de content serie werd iedere week de YouTuber geïnterviewd over een thema dat te maken had met seksualiteit: eerste ervaringen, daten en seksualiteit in de online wereld en geaardheid & genderidentiteit. Tijdens de livestream konden kijkers live via de chat vragen stellen. Dit leidde tot open en kwetsbare gesprekken met veel live-interactie.


De presentatie was in handen van acteur Niek Roozen en het duo werd bijgestaan door seksuologe Eveline Stallaart. 

 

De afleveringen:

 

Resultaat

  • Instagram posts reach: 296.847
  • Instagram stories reach: 125.650
  • Video views: 73.917

Credits

Opdrachtgever:
AXE, Unilever NL
Strategie:
Creatie:
In samenwerking met:
Four Create, eMense, Artbox en Eveline Stallaart (seksuologe)
Next case PR & CONTENT CAMPAGNE TCS AMSTERDAM MARATHON