Geeft merken aandacht

Activision retainer

Activision retainer

Activision

LinkedINLinkedIN

Als je spellen maandelijks ruim 45 miljoen actieve spelers hebben, mag je je met recht een van de grootste game-uitgevers ter wereld noemen. Het Amerikaanse Activision is het bedrijf achter bekende games als Call of Duty, Destiny, Crash Bandicoot en sinds dit jaar ook Spyro the Dragon. Sinds enkele jaren werken Activision en Glasnost structureel samen om de games in de Benelux op de kaart te zetten en het merk in dit gebied te vertegenwoordigen op evenementen en beurzen binnen de game-industrie, zoals Gamescom en E3.

Doelstellingen

  • De games van Activision onder de aandacht brengen bij een jonge, brede doelgroep van gamers.
  • Activision in de Benelux verder positioneren als innovatieve, internationaal vooroplopende game-uitgever.
  • Media-aandacht genereren en pr-campagnes ontwikkelen rond de introductie van nieuwe games en gedurende het jaar.

Taken

Glasnost ondersteunt Activision structureel in de pr voor de games in de Benelux. Dat betekent: kritisch kijken naar en versturen van (eigen) persberichten, signaleren van trends en ontwikkelingen binnen de game-industrie, maar ook regelgeving op dit gebied en maatschappelijke thema’s rond gamen zijn relevante haakjes om te agenderen. Het opzetten en inplannen van de agenda en het begeleiden van interviews op game beurzen als Gamescom en E3 behoort uiteraard ook tot het takenpakket.

Het gamelandschap is de afgelopen jaren erg veranderd: waar er vroeger vooral informatie werd gehaald uit fysieke gaming magazines, vinden consumenten tegenwoordig hun informatie en reviews over games online. Met name op Youtube en Twitch. De creators (Influencers) op deze zijn jong, razend populair en mega invloedrijk. De gamevlog is, na muziek, de populairste categorie op YouTube, met 18- tot 35-jarigen als grootste doelgroep. Daarnaast streamen veel creators via Twitch, een videosite met focus op games en esports. Games krijgen tegenwoordig het hele jaar updates en extra content, waardoor alleen persmomenten rond de releasedatum niet voldoende zijn, maar het hele jaar door zichtbaarheid nodig is. Glasnost creëert die blijvende aandacht. Door voortdurend in contact te blijven met deze creators, ze als ambassadeurs bij het merk te betrekken en ze te voorzien van trailers, artwork en games en door samen evenementen en livestreams te organiseren.

Gaming events

Destiny kreeg kort na de release hoge cijfers van recensenten op de invloedrijke site Metacritic.com. Sindsdien brengt de game jaarlijks meerdere nieuwe levels en contentpacks uit, met nieuwe challenges voor de spelers. De community is hierbij erg belangrijk. Binnen de game kunnen spelers zich aansluiten bij een clan, die wel tot 100 spelers groot kunnen worden. Binnen je clan kun je teams vormen om samen missies te voltooien. Om de game bij deze community spelers onder de aandacht te brengen en het teamsport-element te benadrukken, organiseerde Glasnost een evenement waar verschillende clans de game tegen elkaar konden spelen: Battle of the Clans. Een content approach die uiteindelijke uitmondde in een event van en voor community leden. Glasnost liet van iedere clan een korte documentaire maken over de Destiny-community, waarin spelers vertelden wat de game voor hen betekent en hoe het is om teamgenoten nu eens in het echt te ontmoeten. De documentaire werd in aanloop naar het evenement gedeeld via de eigen kanalen van Destiny, met een bijzonder hoog engagement tot gevolg. Voor de wedstrijd kwamen de clans samen in Pakhuis de Zwijger, wat dienstdeed als Arena voor de grote finale!

Een ander evenement organiseerde Glasnost rondom Call of Duty in samenwerking met Armada Music. Het hoofdkantoor van het platenlabel werd omgetoverd tot Call of Duty walhalla. De artiestenstal van het platenlabel, gamefanaten en youtubers konden hier voor het eerst de betaversie spelen van de nieuwe Call of Duty: Black Ops 4 Blackout – solo, duo of met vier spelers. De gameplay werd live gestreamd via de socialkanalen van Call of Duty, Armada Music en Cloud 9 Music. Dj’s van Armada Music zorgden voor muziek. Met een bereik van 25 miljoen wereldwijd was het event meer dan geslaagd. Het trok belangrijke influencers met meer dan een miljoen volgers, veel van de ruim honderd aanwezigen wijdden social posts en vlogs aan het event, waaronder Armin van Buuren zelf.

Resultaten

Door beleving centraal te stellen en subculturen binnen de gamewereld in te duiken, slaagt Glasnost erin de game-community direct aan te spreken en publiciteit te realiseren voor de games van Activision. Een belangrijke doelgroep, want naast de circa 60 Nederlandse en 40 Belgische gamejournalisten, ligt de macht bij creators en de community. Een boodschap en een netwerk die Glasnost begrijpt.

Credits

Account Director:
Account Assistant:
Next case Barista at home