Geeft merken aandacht

10-jarig bestaan Twitter

10-jarig bestaan Twitter

Twitter

LinkedINLinkedIN

Op 21 maart 2006 stuurde Twitter’s CEO Jack Dorsey zijn allereerste Tweet. Twitter bestond in 2016 dus precies 10 jaar. In die 10 jaar is enorm veel gebeurd op dit wereldwijde social media platform. In deze case lees je hoe Glasnost een mediafeestje wist te maken van de 10e verjaardag van Twitter.

Doelstellingen

  1. Laat zien wat voor geweldige ervaringen Twitterraars hebben opgedaan en welke verhalen zij hebben verteld in de afgelopen 10 jaar.
  2. Bewijzen dat het sociale netwerk in die periode is uitgegroeid tot het belangrijkste nieuwsmedium van de wereld.

Strategie

  1. Het inzetten van gebruikers als woordvoerders.
  2. Door verschillende content onder embargo te pitchen garandeerde we aandacht in landelijke media.
  3. Op 21 maart organiseerde we een persevenement voor trade, tech en nieuwsmedia met gebruikers van het eerste uur.

De uitdaging bij het 10-jarig bestaan van Twitter was het vinden van de juiste woordvoerders. Een aantal voorbeelden: Guido Zwennes heeft de zes-karakter-hashtag voor voetbalwedstrijden bedacht: #AjaFey. Deze wordt wereldwijd gebruikt. Ook kwamen we Jannetta en René op het spoor. Zij zijn door een crowdfunding op Twitter aan elkaar verbonden onder de term Twedding: een trouwerij georganiseerd via, op, door en met Twitteraars. De Twedding was het allereerste Twitterhuwelijk ooit. Deze gebruikers zijn onder embargo gepitcht bij verschillende media zoals RTL Late Night en Radio 1 als voorbeeld van wat Twitter de afgelopen 10 jaar heeft betekend.

Tijdens het persevenement op 21 maart was het voor andere media mogelijk om gebruikers van het eerste uur te spreken. Daarnaast werd er extra toelichting gegeven op het persbericht dat die dag is verzonden met data over de Nederlandse en wereldwijde highlights van 10 jaar Twitter. De rest van de dag stond een team klaar om interviewaanvragen te begeleiden en coverage mogelijkheden op te volgen.

Resultaat

Doordat Nederlandse media onder embargo waren geïnformeerd en voorzien van mooie verhalen, verscheen er in de ochtend van 21 maart al veel nieuws over Twitter. De aandacht in de ochtend, in combinatie met het persevenement en ANP-berichtingeving, zorgden al snel voor een sneeuwbaleffect. Daardoor was Twitter de hele dag in het nieuws. De totale pr-waarde van de campagne is 2,4 miljoen euro en het cumulatieve bereik van alle kanalen was meer de 25 miljoen.

Credits

Senior Consultant:
Account Director:

Resultaat

€ 2.400.000,-PR waarde
25.000.000Bereik
Top 3 stories
Next case Aandacht vragen voor het 15 miljoenste VVN verkeersexamen